x تبلیغات
tabiatasemaneshab

tabiatasemaneshab

 اخترشناسان اخیرا نزدیک‌ترین سیاهچاله شناخته‌شده به زمین را پیدا کرده‌اند. «یونیکورن» یک جرم ریز عجیب و غریب است که فقط ۱۵۰۰ سال نوری از ما فاصله دارد.

این نام مستعار معنایی دوگانه دارد. این سیاهچاله نه تنها در صورت فلکی تک شاخ (یونیکورن) ساکن است، بلکه جرم بسیار کمی که دارد، تقریبا سه برابر خورشید، آن را تقریبا در نوع خود بی‌نظیر می‌کند.

«تاریندو جایاسینگ»، رهبر تیم اکتشاف و دانشجوی دکترای نجوم دانشگاه ایالتی اوهایو، در ویدئوی جدیدی که برای توضیح این کشف ساخته است، گفت: «از آن‌ جایی ‌که این سیستم بسیار منحصر به‌ فرد و بسیار عجیب است، قطعا نام مستعار یونیکورن (تک شاخ) برازنده آن است.»

 

چرا یونیکورن یک سیاهچاله است؟

یونیکورن یک همراه دارد که یک ستاره غول قرمز متورم است که به پایان عمر خود نزدیک می‌شود. خورشید ما نیز در حدود 5 میلیارد سال دیگر به یک غول سرخ متورم تبدیل خواهد شد. این همراه در طول سال‌ها توسط ابزارهای مختلفی مشاهده شده است، از جمله نقشه‌برداری خودکار تمام آسمان و ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران ناسا.

جایاسینگ و همکارانش مجموعه داده‌های این ابزار را تجزیه و تحلیل کردند و متوجه چیز جالبی شدند: شدت نور غول سرخ به‌ صورت دوره‌ای تغییر می‌کند که نشان می‌دهد جسم دیگری ستاره را می‌کشد و شکل آن را تغییر می‌دهد.

آن‌ها تشخیص دادند جسمی که این کار را انجام می‌دهد، احتمالا یک سیاه‌چاله است. بر اساس سرعت و انحراف نور، این سیاهچاله سه برابر خورشید جرم دارد. بخواهیم مقایسه کنیم،‌ جرم سیاهچاله عظیمی که در قلب کهکشان راه شیری ما قرار دارد، در حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید است. 

«تاد تامپسون»، یکی از نویسندگان این مطالعه و رئیس بخش نجوم ایالت اوهایو در بیانیه‌ای گفت: «همان‌طور که گرانش ماه اقیانوس‌های زمین را منحرف می‌کند و باعث می‌شود که دریاها به سمت ماه کشیده شده، از آن دور شوند و جزر و مد رخ دهد، سیاه‌چاله نیز ستاره را به شکل توپ فوتبالی در می‌آورد که یک قطر آن طولانی‌تر است. ساده‌ترین توضیح این است که این یک سیاهچاله است و در این مورد، ساده‌ترین توضیح محتمل‌ترین است.»

اما این توضیح قطعی نیست. با این‌ حال، «یونیکورن» در حال حاضر سیاهچاله در نظر گرفته می‌شود. تعداد بسیار کمی از این سیاهچاله‌های فوق سبک شناخته شده‌اند، زیرا یافتن آن‌ها بسیار دشوار است.

سیاهچاله‌ها همه چیز از جمله نور را می‌بلعند. بنابراین اخترشناسان در حالت عادی آن‌ها را با توجه به تاثیری که روی محیط اطراف خود می‌گذارند، شناسایی می‌کنند. با این‌ حال، اخیرا به ‌لطف تلسکوپ افق رویداد، اولین تصویر مستقیم از یک سیاهچاله را دریافت کرده‌ایم. هر چه سیاهچاله کوچک‌تر باشد، تاثیر آن کمتر است. 

تامپسون می‌گوید: «تلاش‌ها برای یافتن سیاهچاله‌های بسیار کم جرم در سال‌های اخیر به‌ طور قابل‌توجهی افزایش یافته است. بنابراین، به‌ زودی چیزهای بیشتری در مورد این اجرام مرموز کشف خواهیم کرد. من معتقد هستم که مسیر حرکت به این سمت است، یعنی نقشه‌برداری از سیاهچاله‌های با جرم کم، سیاهچاله‌های با جرم متوسط و سیاهچاله‌های با جرم بالا. هر بار که یکی را پیدا می‌کنیم، سرنخی درباره ستاره‌های فروریخته و ستاره‌های منفجرشده فراهم می‌کنند.»

در ادامه با یک مدل دوربین دوچشمی و تلسکوپ آشنا می شویم که در دیدن عجایب آسمان به ما کمک می کنند.

 

دوربین دوچشمی نایت اسکای

دوربین دوچشمی نایت اسکای مدل MS 34X80 بسیار مناسب برای تماشای مناظردوردست طبیعت، حیات وحش و پرنده‌نگری است. علاوه بر این با این دوربین می‌توانید هلال ماه، هلال کوچک و زیبای زهره و عطارد را رصد کنید. رصد ماه با پستی و بلندی‌های سطحی‌اش، مانند دهانه‌های برخوردی و کوه‌ها، می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم کند. همچنین رصد مشتری و اقمار کوچک آن و‌ حلقه‌های زحل نیز با این دوربین لذت‌بخش است. اگراز شهر فاصله بگیرید می‌توانید ده‌ها جرم غیرستاره‌ای مانند خوشه‌های باز، سحابی‌ها و کهکشان‌ها را با این ابزار فوق‌العاده ببینید. گشودگی دهانه‌ی بزرگ این دوچشمی باعث گردآوری زیاد نور و شفافیت تصویر در آن می‌شود و آن‌ را به یک دوچشمی خوب برای رصد اجرام کم‌نور ژرفای آسمان تبدیل کرده است.

فضای درونی این دوچشمی برای پیشگیری از وارد شدن رطوبت به درون آن و بخار گرفتن عدسی‌ها از درون با گاز نیتروژن پر شده است. این ابزار بسیار محکم است و بدنه‌ی ضد آب و ضد ضربه‌ی آن برای شرایط سخت و روزهای بارانی بسیار مناسب است.

 

  • بزرگ‌نمایی 34 برابر با عدسی‌های بزرگ 80 میلیمتری
  • سری MS با بدنه سبک از آلیاژ منیزیم MS (Magnesium Series)
  • ایده‌آل برای پرنده‌نگری، تماشای مناظر طبیعت، حیات وحش و مناظر شهری
  • مناسب نجوم (بویژه رصد ماه)
  • لنزها با کیفیت بالا و پوشش چند لایه ضد انعکاس نور (افزایش میزان عبور نور و شفافیت تصویر)
  • داری منشورهای بزرگ از جنس BAK4 برای رسیدن به بهترین تصویر ممکن
  • گردآوری نور عالی در شرایط نور کم و یا فواصل دور با کیفیت تصویر بسیار بالا
  • ضد مه‌گرفتگی و پر شده با گاز نیتروژن برای استفاده در شرایط مختلف آب و هوایی
  • ضد آب با درجه مقاومت IPX7 
  • با آسودگی چشمی بالا ، مناسب استفاده با عینک و بدون آن
  • فوکوسر مستقل و حرفه‌ای برای هر دوچشمی (مناسب رصدهای نجومی)
  • دوربین دوچشمی نایت اسکای مدل MS 34X80 دارای کیف حمل مخصوص و مستحکم

 

کاربردها

 

مشاهده طبیعت و پرنده نگری:

بزرگنمایی بسیار بالای 28 برابری به شما امکان می‌دهد اشیاء را از فاصله‌ای دور به راحتی مشاهده کنید و در همین خال میدان دید بزرگی داشته باشید و تصاویری که می‎بینید تا حدی سه-بعدی باشند را در همان زمان مشاهده کنید. عدسی‌های بزرگ 80 میلیمتری در این دوچشمی باعث شد تا تصاویر بسیار روشن و واضح باشند و رقیب جدی و بهتر برای تک چشمی‌های بزرگ (spotting scope) باشد.

  

رصد نجومی:

برای رصد آسمان شب به دوربین نیاز دارید که کیفیت اپتیکی بالایی داشته باشد. در میدان دید دوچشمی 80 میلیمتری MX ستاره‌ها نقاطی ثابت و درخشان خواهند بود. علاوه بر این با توجه به قدرت گردآوری نور بالا و بزرگنمایی خوب این دوربین دوچشمی می‌توان از آن برای رصد اجرام و سوژهای گسترده مانند خوشه‌های ستاره‌ای در آسمان شب بهره برد.

 

تلسکوپ شکستی 60 میلیمتری مدل Askar FRA300

تلسکوپ‌های شکستی ASKAR اَسکار سری FRA منحصرا برای عکاسی نجومی ساخته شده‌اند. برای همین ویژگی‌های منحصربفرد مکانیکی و اُپتیکی مخصوص عکاسی نجومی دارند. از جمله پوشش کامل و چند لایه سطوح اِپتیکی، استفاده از لنزها اپوکوماتیک بدون خطای رنگی، استفاده از لنزهای ED با کمترین میزان پراکندگی نوری، میدان دید کاملا مسطح در تمام قاب تصویر، فوکوسر‌های بسیار دقیق و سایر ویژگی‌هایی که عکاسان نجومی به آن نیاز دارند.

تلسکوپ برای عکاسی نجومی ساخته شده است برای همین نصب مستقیم چپقی و چشمی به آن امکان پذیر نیست . اما با نصب چپقی‌های  T2 diagonal prism و چشمی می‌توانید رصدهای خوبی از آسمان شب داشته باشید.

  

مشخصات و ویژگی‌های تلسکوپ شکستی 60 میلیمتری مدل Askar FRA300

  • استروگراف Astrograph  قدرتمند، طراحی و ساخته شده برای عکاسی نجومی
  • لوله تلسکوپ با دهانه 60 میلی‌متری و لنزهای آپوکروماتیک و نسبت کانونی f/5
  • ایده‌آل برای عکاسی و فیلمبرداری از اعماق آسمان شب (سحابی‌ها و کهکشان‌ها)
  • لنز آپوکروماتیک ED با کمترین پراکندگی نوری و بالاترین کیفیت
  • مجهز به عدسی‌های 5 تایی بدون خطای رنگی Quintuplet air-spaced APO
  • با میدان دید مسطح- بدون نیاز به خرید مسطح کننده میدان برای عکاسی نجومی
  • همراه با دو آداپتور M54x0.75 - M48x0.75 و حلقه تیT2 (M42x0.75) برای اتصال انواع دوربین عکاسی
  • بدون نیاز به تنظیم back-focus در هنگام عکاسی نجومی
  • تصویر خروجی تلسکوپ در زمان عکاسی نجومی سنسور فول فریم 44 میلی‌متر را پوشش می‌دهد
  • دارای سایه‌بان(نورگیر) قابل تنظیم برای جلوگیری از ورود نورهای اضافه و مه‌گرفتگی
  • مجهز به فوکوسر بزرگ 2.5 اینچی بسیار دقیق دو سرعته 1:10 – فوکوس سریع و فوکوس دقیق
  • دارای دستگیره و  پایه اتصال برای نصب جوینده(فایندر)، هدایت‌گرخودکار(اتوگایدر) و غیره
  • دارای پایه نصب دم چلچله‌ای 30 سانتیمتری برای نصب به  مقرهای GOTO کامپیوتری
  • با قابلیت نصب فیلترهای عکاسی نجومی 2 اینچی
  • سبک، کوچک و زیبا – حمل و جابجایی بسیار راحت، مناسب سفرهای نجومی و تورهای رصدی
  • به وزن 3 کیلوگرم با بدنه ماشینکاری شده CNC بسیار دقیق
  • فقط لوله تلسکوپ – بدون چپقی، چشمی، مقر و سه پایه(سایر لوازم جداگانه تهیه می‌شوند)
  • محور یا پیچ چرخان 360 درجه، جهت چرخاندن دوربین عکاسی به میزان دلخواه
  • مناسب نصب هدایتگر خارج از محور برای تصویربرداری نجومی و هدایت خودکار تلسکوپ

  

نتیجه

سیاهچاله های یکی از تهدیداتی است که زمین را تهدید می کند و یونیکورن سیاهچاله ای است که به زمین نزدبک است. این سیاهچاله ها اجرامی هستند که توسط تلسکوپ ها دیده شدند و مورد بررسی قرار می گیرند. شما هم می توانید با خرید تلسکوپ و دوربین دوچشمی این اجرام شگفت انگیز را در آسمان ببینید. خرید تلسکوپ و دوربین دوچشمی در سایت موسسه طبیعت آسمان شب با کیفیت و قیمت مناسب امکان پذیر است.

 

برای دانلود مقاله یونیکورن کوچک به ‌تازگی کشف‌ شده، نزدیک‌ترین سیاهچاله شناخته‌ شده به زمین است روی لینک کلیک کنید.

 منبع: سایت موسسه طبیعت آسمان شب و یونیکورن کوچک به ‌تازگی کشف‌ شده نزدیک‌ترین سیاهچاله شناخته‌ شده به زمین است

 

 

برچسب‌ها: تلسکوپ. خرید تلسکوپ. قیمت تلسکوپ. آسمان شب. ستاره ها. اخترشناسی,

جاذبه چیست؟

 جاذبه یکی از نیروهای اساسی جهان است که هر لحظه روی ما اثر می‌گذارد. جاذبه ما را روی زمین نگه می‌دارد، توپ‌ بیس‌بال و بسکتبال را به پایین می‌کشد و به ماهیچه‌های ما چیزی برای مبارزه می‌دهد. نیروی گرانش در سطح کیهان نیز به‌ همین اندازه مهم و تاثیرگذار است.

از فروپاشی ابرهای هیدروژنی به ستاره‌ها تا چسباندن کهکشان‌ها به هم، جاذبه یکی از معدود عوامل مهمی است که رویدادهای وسیع تکامل کیهان را شکل می‌دهد. شاید بتوان داستان گرانش را همان داستان فیزیک در نظر گرفت، زیرا برخی از بزرگ‌ترین نام‌های این رشته با تعریف نیرویی که بر زندگی‌شان حکمرانی می‌کند، شهرت پیدا کرده‌اند.

با این‌ حال حتی پس از بیش از ۴۰۰ سال مطالعه، جاذبه این نیروی سحرانگیز همچنان یکی از بزرگ‌ترین اسرار رشته فیزیک است. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا نیروی جاذبه را بیشتر بشناسید.

 

جاذبه: یک نیروی جهانی

چهار نیروی بنیادی در دنیا وجود دارد. نیروی هسته‌ای قوی و نیروی هسته‌ای ضعیف فقط در مرکز اتم‌ها عمل می‌کنند. نیروی الکترومغناطیسی بر اجسام دارای بار اضافی (مانند الکترون‌ها، پروتون‌ها و جوراب‌هایی که روی فرش کشیده شده‌اند) حاکم است و جاذبه روی اجسام دارای جرم اثر می‌گذارد.

سه نیروی اول تا همین چند قرن‌ اخیر تا حد زیادی از توجه بشر دور بودند. در مقابل، نیروی جاذبه که بر همه چیز، از قطره‌های باران گرفته تا گلوله‌های توپ اثر می‌گذارد، از مدت‌ها پیش مورد بحث و بررسی بوده است.

فیلسوفان یونان باستان و هند متوجه شدند که اجسام به‌ طور طبیعی به سمت زمین حرکت می‌کنند. با این‌ حال، نیوتن بود که آن را از تمایل غیرقابل وصف اشیاء به پدیده‌ای قابل اندازه‌گیری و قابل پیش‌بینی تبدیل کرد.

کشف نیوتن که در سال ۱۶۸۷ در رساله او با عنوان اصول ریاضی فلسفه طبیعی منتشر شد، این بود که هر جسمی در جهان، از یک دانه شن گرفته تا بزرگ‌ترین ستاره‌ها، هر جسم دیگری را به سمت خود می‌کشد. این مفهوم وقایعی را که نامربوط به‌ نظر می‌رسیدند، از افتادن سیب روی زمین گرفته تا چرخش سیاره‌ها دور خورشید، در کنار یکدیگر قرار داد.

نیوتن همچنین فرمولی برای جاذبه ارائه کرد: دو برابر شدن جرم یک جسم، کشش آن را دو برابر می‌کند و نزدیک کردن دو جسم به‌ میزان دو برابر، کشش متقابل آن‌ها را چهار برابر می‌کند. نیوتن این ایده‌ها را در قانون جهانی جاذبه خود قرار داد.

  

جاذبه چگونه کار می‌کند؟

این که جاذبه چطور کار می کند سوالی با پاسخی پیچیده است. نیوتن به این سوال به‌ خوبی با قانون جاذبه جهانی پاسخ می‌دهد. جواب او به‌ قدری خوب است که ثابت تناسب را ثابت گرانشی نیوتن می‌نامیم و آن را با GN  یا فقط G نشان می‌دهیم. به‌ شکل معادله، نیروی گرانشی F بین دو جسم را به‌ صورت F = Gm1m2/r^2 می‌نویسم. در این معادله، m1 و m2 دو جرم و r فاصله بین مراکز آن‌ها است.

برخلاف g (حرف کوچک) که در هر مکانی متفاوت است، به‌ نظر می‌رسد G ثابت طبیعت و در هر مکان و در هر زمانی یکسان است. تلاش زیادی برای اندازه‌گیری بسیار دقیق G انجام شده است. با این‌ حال، این ثابت طبیعت ضعیف‌تر از بقیه اندازه‌گیری شده بوده و تنها حدود ۲۰ قسمت در میلیون شناخته‌شده است. در مقابل، ثابت قابل‌ مقایسه برای نیروی الکترومغناطیسی که ثابت ساختار ریز یعنی آلفا نامیده می‌شود، تقریبا یک قسمت در ۱۰ میلیارد اندازه‌گیری شده است.

بنابراین، قانون جاذبه نیوتن نحوه کار گرانش را در بیشتر شرایط به‌ خوبی توضیح می‌دهد. بدون شروع بحث‌هایی درباره اینکه چه کسی ابتدا چه چیزی را مطرح کرد، فرض کنیم که نیوتن قانون جاذبه را در سال ۱۶۸۶ کشف کرد (یا حداقل برای اولین بار مطرح کرد). آنچه شگفت‌انگیز است این است که توضیح او به‌ قدری خوب بود که همه چیزهایی را که اخترشناسان درباره مدار سیاره‌ها و قمرها می‌دانند، توضیح می‌دهد.

  

با این‌ حال، در اواخر دهه ۱۸۵۰ مشخص شد که مدار عطارد کمی اشتباه بوده است. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، جهت مدار بیضوی آن حدودا ۴۳ ثانیه قوسی انحراف دارد. یک ثانیه قوسی معادل ۳۶۰۰/۱ درجه در هر قرن است. این واقعیت انگیزه‌ای برای انیشتین شد تا نظریه نسبیت عام (GR) خود را در سال ۱۹۱۵ منتشر کند.

نظریه نسبیت عام انیشتین برداشتی کاملا متفاوت از ماهیت گرانش دارد. در واقع، برداشتی کاملا متفاوت از ماهیت مکان و زمان دارد. این رایج‌ترین تفسیر GR است که تفسیر هندسی نامیده می‌شود.

تفسیر داستانی است که ما به زبان عادی درباره معادله‌های ریاضی یک نظریه می‌گوییم. معادله‌های ریاضی را با اندازه‌گیری‌ها مقایسه می‌کنیم، ولی از داستان برای توضیح دادن آن‌ها استفاده می‌کنیم. داستان همچنین به ما کمک می‌کند درباره نظریه فکر کنیم.

بر اساس معادله پیش از GR یعنی نسبیت خاص (که توسط انیشتین در سال ۱۹۰۵ منتشر شد)، فضا و زمان به روشی که ما معمولا درباره آن‌ها فکر می‌کنیم و نحوه برخورد دانشمندان با آن‌ها، تا آن زمان از هم جدا نیستند. آن‌ها بخشی از یک شی یا مفهوم ترکیبی به نام فضازمان هستند.

تقسیم فضازمان به فضا و زمان بستگی به شخصی دارد که آن را انجام می‌دهد. به‌ خصوص دو نفر که نسبت به یکدیگر در حال حرکت هستند، این جداسازی را متفاوت از هم انجام می‌دهند.

  

بر اساس نظریه نسبیت عام، فضا (و زمان) ایستا نیستند. ما عادت داریم فضا را صحنه‌ای غول‌پیکر تصور کنیم که بازیگران، یعنی سیاره‌ها و ستاره‌ها در آن حرکت می‌کنند. بنابراین، در تصویر ما فضا حرکت نمی‌کند.

نظریه نسبیت عام این تصور را خط می‌زند و می‌گوید که در واقع فضا (زمان) در پاسخ به حضور اجسام (یعنی جرم و انرژی) در آن تغییر می‌کند. این تغییرها به شکل تغییر در هندسه و قوانینی هستند که نحوه ارتباط فواصل و زوایای بین نقاط در فضا را توصیف می‌کنند.

قواعد هندسه‌ای که در دوره راهنمایی یاد می‌گیریم یعنی هندسه اقلیدسی، کاملا درست نیست. زیرا فضا (زمان) اقلیدسی (یا به عبارتی تخت) نیست، بلکه منحنی است و انحنا از مکانی به مکان دیگر و از یک زمان به زمان دیگر تغییر می‌کند.

انیشتین همچنین می‌گوید که اجسام در این هندسه فضازمان منحنی حرکت می‌کنند. آنچه ما به‌ عنوان تاثیرهای گرانش (مثلا روی توپ‌های در حال سقوط) درک می‌کنیم، در واقع حرکت اجسام در طول فضازمان منحنی است.

بنابراین انیشتین می‌گوید که اگر یک توپ بیس‌بال را از بیرون میدان به سمت یک بازیکن پرتاب کنیم و ببینیم که کمانه می‌کند، اتفاقی که واقعا می‌افتد این است که زمین فضازمان اطراف خود را منحنی کرده است و بیسبال مسیر مستقیمی را از میان این فضازمان منحنی از بیرون زمین تا بازیکن طی می‌کند.

به‌ طور خلاصه طبق گفته انیشتین، گرانش عبارت است از انحنای فضازمان توسط تمام اجرام موجود در آن، همراه با حرکت‌های ژئودزیکی (مستقیم) آن اجرام در فضازمان.

یک تشبیه خوب برای درک بهتر این موضوع این است که تصور کنید یک ورقه لاستیکی روی یک قاب وصل شده است و یک توپ بولینگ را در مرکز آن قرار می‌دهید. ورقه کشیده می‌شود. سپس اگر چند تیله را روی سطح این ورق رها کنید، در مسیرهایی حرکت می‌کنند که به نظر شما منحنی هستند، این مسیرها در واقع در هندسه ورق منحنی مسیرهای صاف هستند.

نظریه نسبیت عام، به‌ خصوص در منظومه شمسی کاملا آزمایش‌شده و اثبات‌شده است.

  

کشش گرانشی روی زمین چیست و چگونه آن را می‌شناسیم؟

اگر صبح از خواب بیدار شوید و روی ترازو بایستید، کشش گرانشی زمین را روی خود اندازه می‌گیرید. به این کشش وزن می‌گوییم. وقتی روی ترازو می‌روید اتفاقی که می‌افتد این است که ترازو کشش گرانشی زمین را روی شما با نیروی یک دسته فنر که به سمت بالا فشار می‌آورند، متعادل می‌کند. هر چه فنر را بیشتر فشرده کنید، بیشتر به سمت بالا فشار می‌آورد. نمایشگر روی ترازو نشان می‌دهد که فنرها با چه شدتی فشار می‌آورند.

یک راه دیگر برای اندازه‌گیری کشش گرانشی وجود دارد و آن انداختن چیزی مثل کدو و بررسی میزان شتاب آن است. نیوتن به ما یاد داده است که .F = ma این فرمول قانون دوم حرکت نیوتن است. در این فرمول، F یک نیرو است که در این مورد نیروی گرانشی واردشده بر کدو تنبل است، m جرم کدو و a شتاب آن است. بنابراین، اگر شتاب کدو و جرم آن را اندازه بگیرید، می‌توانید نیروی گرانش روی آن را به‌دست آورید.

  

جالب این است که مهم نیست چه چیزی را رها کنیم. اگر بتوانیم اثر مقاومت هوا را جبران کنیم یا نادیده بگیریم یا حذف کنیم، متوجه می‌شویم که با همان شتاب سقوط می کند، یعنی تقریبا ۹.۸ متر بر ثانیه. به این g شتاب ناشی از گرانش می‌گوییم.

این همان افسانه معروف است که گالیله اشیاء را از برج پیزا پایین می‌اندازد. نیروی گرانش با جرم جسم متناسب است. این یک کشف مهم است که فیزیکدانان آن را اصل هم‌ارزی می‌نامند.

کشش گرانشی زمین در سطح زمین mg است که m جرم جسم و g معادل ۹.۸ متر بر ثانیه است. بنابراین، کشش گرانشی روی زمین همان نیرویی است که باعث شتاب تقریبا ۹.۸ متر بر ثانیه می‌شود. این g واقعا ثابت نیست و به فاصله از مرکز زمین بستگی دارد. G در نزدیکی قطب شمال و جنوب کمی بالاتر و در نزدیکی استوا کمی پایین‌تر است.

نیوتن قبلا این تفاوت را در دهه ۱۶۰۰ درک کرده بود. او قانون گرانش جهانی نیوتن را به ما آموخت که می‌گوید: «هر ذره در این دنیا ذره دیگر را با نیرویی متناسب با حاصلضرب جرم آن‌ها و متناسب با معکوس مجذور فاصله بین مراکز آن‌ها جذب می کند». در مثال ما، دو ذره زمین و کدو هستند.

 

آیا گرانش بر زمان اثر می‌گذارد؟

بله. مثلا ساعت‌ها در نزدیکی یک جسم بزرگ آهسته‌تر کار می‌کنند. به‌ عبارت دیگر، اگر دو ساعت بسیار دقیق و یکسان داشته باشید و یکی را در آزمایشگاهی در سطح دریا و دیگری را در یک کوه مرتفع قرار دهید، متوجه می‌شوید ساعتی که در سطح دریا قرار دارد کندتر از ساعتی که در کوه است کار می‌کند.

شاید فکر کنید که برای ساعت‌ها مشکلی پیش آمده است و جای آن‌ها را عوض کنید ولی باز هم ساعتی که در سطح دریا قرار دارد کندتر از ساعت روی کوه کار می‌کند. البته فکر نکنید که می‌توانید از این پدیده برای به تعویق انداختن تولد بعدی‌تان استفاده کنید.

بعد از چند میلیارد سال، هسته زمین چند سال جوان‌تر از سطح زمین است اما برای اندازه‌گیری این اثر خیلی کوچک نیست. تاثیر گرانش روی زمان اولین بار در سال ۱۹۵۹ توسط پوند و ربکا به‌ صورت تجربی تایید شد.

 

گرانش: ابزاری برای کشف

توصیف مدرن گرانش آنقدر دقیق نحوه تعامل جرم‌ها را پیش‌بینی می‌کند که به راهنمای اکتشاف‌های کیهانی تبدیل شده است.

ستاره‌شناسان آمریکایی «ورا روبین» و «کنت فورد» در دهه ۱۹۶۰ متوجه شدند که کهکشان‌ها به‌ اندازه کافی سریع می‌چرخند تا ستاره‌ها را مانند سگی که قطره‌های آب را پخش می‌کند، به بیرون پرتاب کنند. از آن‌ جایی ‌که کهکشان‌هایی که مورد مطالعه قرار دادند در حال از هم پاشیدن نبودند، به‌ نظر می‌رسید چیزی به آن‌ها کمک می‌کند تا به هم بچسبند.

مشاهده‌های کامل روبین و فورد شواهد محکمی را ارائه کرد که از نظریه قبلی «فریتس تسوئیکی»، ستاره‌شناس سوئیسی که در دهه ۱۹۳۰ ارائه شد، پشتیبانی می‌کرد. بر اساس این نظریه، بعضی از جرم‌های نامرئی مختلف سرعت کهکشان‌ها را در یک خوشه مجاور افزایش می‌دهند. جاذبه 

بیشتر فیزیکدانان در حال حاضر معتقد هستند که این ماده تاریک اسرارآمیز آن‌ قدر فضازمان را می‌پیچد تا کهکشان‌ها و خوشه‌های کهکشانی را دست‌نخورده نگه دارد. با این‌ حال، برخی دیگر این فرضیه را مطرح کرده‌اند که گرانش ممکن است در مقیاس‌های گسترده‌ کهکشان نیروی بیشتری وارد کند. در این صورت، معادله‌های نیوتن و انیشتین هر دو به اصلاح نیاز دارند.

اصلاح نسبیت عام باید در واقع ظریف باشد. زیرا محققان اخیرا یکی از ظریف‌ترین پیش‌بینی‌های این نظریه را شناسایی کرده‌اند، یعنی وجود امواج گرانشی یا امواج در فضازمان که ناشی از شتاب توده‌ها در فضا است.

از سال ۲۰۱۶، یک همکاری تحقیقاتی شامل سه ردیاب در ایالات متحده و اروپا، امواج گرانشی متعددی را که از زمین عبور می‌کنند اندازه‌گیری کرده است. ردیاب‌های بیشتری در راه هستند که عصر جدیدی از نجوم را رقم خواهند زد. در این عصر جدید، محققان سیاه‌چاله‌های دوردست و ستاره‌های نوترونی را نه با نوری که از خود ساطع می‌کنند، بلکه با توجه به اینکه چگونه هنگام برخورد با بافت فضا سروصدا می‌کنند، مورد مطالعه قرار می‌دهند.

با این‌ حال، موفقیت‌های تجربی نسبیت عام فقط ظاهر چیزی است که بسیاری از فیزیکدانان آن را به‌ عنوان یک شکست تئوریک مهلک می‌دانند. چون این نظریه فضازمان کلاسیک را توصیف می‌کند، ولی به‌ نظر می‌رسد که جهان در نهایت کوانتومی بوده یا از ذره‌ها مانند کوارک‌ها و الکترون‌ها تشکیل شده است.

مفهوم کلاسیک فضا (و گرانش) به‌ عنوان یک پارچه صاف با تصویر کوانتومی جهان به‌ عنوان مجموعه‌ای از ذره‌های کوچک در تضاد است. نحوه گسترش مدل استاندارد حاکم بر فیزیک ذره‌ها که شامل همه ذره‌های شناخته‌شده و همچنین سه نیروی بنیادی دیگر (الکترومغناطیس، نیروی ضعیف و نیروی قوی) است تا فضا و گرانش را در سطح ذره پوشش دهد، یکی از عمیق‌ترین اسرار فیزیک مدرن محسوب می‌شود.

 

نتیجه

در نهایت به این نکته میرسیم که همه نظریات و کشفیات برای پیشبرد و پیشرفت زندگی بشر به کار برده می شود. نظریات و کشفیاتی که هر کدام به نوبه خود کمک بزرگی به جامعه بشری کرده است. جاذبه و دیگر کشفیات بشر با مطالعه و بررسی بوجود آمده است. جاذبه پدیده است که انسان را روی کره کروی شکل نگه داشته است. البته باید بگوییم که آسمان نیز شگفتی های عجیبی را در خود جای داده است و شما می توانید با خرید تلسکوپ این شگفتی ها را رصد کنید. خرید تلسکوپ در سایت موسسه طبیعت آسمان شب با بهترین قیمت و کیفیت امکان پذیر است.  

 

برای دانلود مقاله جاذبه چیست؟ روی لینک کلیک کنید.

 منبع: سایت موسسه طبیعت آسمان شب و جاذبه چیست؟

 

 

برچسب‌ها: تلسکوپ. خرید تلسکوپ. قیمت تلسکوپ. آسمان شب. ستاره ها. اخترشناسی,

 انسان‌ها از همان ابتدا درباره سفر به جهان‌های دور خیال پردازی کرده‌اند. به زودی، قرار است با فضاپیمای آرتمیس ۲ به نزدیک‌ترین همسایه زمین یعنی ماه سفر کنیم. ناسا قصد دارد از این پروژه به‌ عنوان پله‌ای به‌ سمت مریخ استفاده کند و فضانوردان خود را در اواخر دهه ۲۰۳۰ یا اوایل دهه ۲۰۴۰ به این سیاره بفرستد.

خوشبختانه، برای بسیاری از ما که نمی‌توانیم به فضا برویم، مکان‌های حیرت‌انگیزی روی زمین وجود دارند که انگار متعلق به سیاره دیگری هستند. برای تجربه یک دنیای متفاوت به فضاپیما و میلیون‌ها دلار نیاز ندارید، فقط کافی است پاسپورت و بلیط هواپیما تهیه کنید. از یخچال‌های طبیعی گرفته تا بیابان‌ها، آتشفشان‌ها و غارها، در این مقاله ۱۵ مورد از سورئال‌ترین مکان‌های روی زمین را بررسی می‌کنیم.

 

1. زمین و چشمه بزرگ منشوری، پارک ملی یلواستون

طبق گزارش مجله Outside، چشمه بزرگ منشوری در پارک ملی یلوستون بیشتر از هر چشمه آب گرم دیگری عکس‌برداری شده است. به‌ گفته سرویس پارک ملی ایالات متحده، حلقه‌ رنگ‌های زنده این چشمه ۲۰۰ تا ۳۰۰ فوت (۶۰ تا ۹۰ متر) قطر و ۱۲۱ فوت (۳۶ متر) عمق دارند. بنابراین، جای تعجب نیست که این چشمه جذاب بین عکاسان و گردشگران بسیار محبوب است.

این چشمه آب گرم همچنین مکان مناسبی برای موجودات میکروسکوپی به‌ اصطلاح گرمادوست است که در محیط‌های گرم رشد می‌کنند. سرسخت‌ترین گرمادوست‌هایی که در گرم‌ترین آب زندگی می‌کنند بی‌رنگ یا زرد هستند، درحالیکه گرمادوست‌های نارنجی، قهوه‌ای و سبز در آب‌های نه چندان گرم اطراف لبه چشمه زندگی می‌کنند.

  

2. وادی رم، اردن

بر اساس وب‌سایت مسافرتی WadiRum.jo، وادی رم بیابانی به مساحت ۲۷۷ مایل مربع (۷۱۷ کیلومتر مربع) در جنوب اردن است. هنگام کاوش در این بیابان بدون شک فکر می‌کنید که پا به مریخ گذاشته‌اید. وادی رم با دره‌های شنی وسیع که بیش از یک مایل (۱۷۰۰ متر) گسترده شده‌اند، تپه‌های شنی قرمز صاف و صخره‌های مسحورکننده، واقعا شگفت‌انگیز است.

افسر رابط بریتانیایی، توماس ادوارد لارنس، در جریان شورش اعراب علیه ترکان عثمانی در اوایل قرن بیستم عضو نیروهای شورشی بود. به‌ گفته وب‌سایت مسافرتی Wadi Rum Nomads، او وادی رم را «عظیم، طنین‌انداز و خداگونه» توصیف کرد.

لارنس کتابی درباره آن دوره به نام «هفت ستون حکمت» نوشت که بعدها فیلم معروف «لارنس عربستان» در سال ۱۹۶۲ بر اساس آن ساخته شد. به‌ ادعای سایت IMDB، چند صحنه از این فیلم در وادی رم فیلمبرداری شده است.

 

3. غارهای یخی یخچال واتنایوکول، ایسلند

یخچال طبیعی واتنایوکول دومین یخچال بزرگ در اروپا است. طبق وب‌سایت مسافرتی Guide to Iceland، این منطقه ۳۱۳۰ مایل مربع (۸۱۰۰ کیلومتر مربع) یا به‌ عبارتی ۸درصد از خشکی ایسلند را به خود اختصاص داده است.

این یخچال عظیم در بعضی از نقاط بیش از ۳۰۰۰ فوت (۹۰۰ متر) عمق دارد و چند آتشفشان فعال را زیر سطح خود پنهان کرده است که معروف‌ترین آن‌ها گریمسووتن، اورافایوکول و باراربونگا هستند. زمین‌شناسان اعتقاد دارند که فوران‌های آتشفشانی این منطقه عقب افتاده است و بنابراین، احتمالا در ۵۰ سال آینده شاهد فعالیت‌های قابل‌توجهی خواهیم بود.

واتنایوکول همچنین خانه غارهای یخی مسحور‌کننده‌ای است که تورهای گردشی آن در ماه‌های زمستان برگزار می‌شوند. این یخچال هر سال به ‌دلیل گرم شدن دمای کره زمین در حال کوچک شدن است. متاسفانه، ضخامت آن در ۱۵ سال گذشته به‌ طور متوسط حدود ۳ فوت (۰.۹ متر) در سال کاهش یافته است.

 

4. غارهای کرم شب‌تاب ویتومو، نیوزلند

اگر دوست دارید یک شب به جای ستاره‌ها یک نمایش نوری متفاوت را تماشا کنید، غارهای کرم شب‌تاب نیوزلند شگفت‌زده‌تان خواهد کرد. به گزارش NewZealand.com، غارهای ویتومو  بهترین منظره کرم‌های شب‌تاب را در نیوزلند ارائه می دهند. بر اساس گزارش موزه تاریخ طبیعی لندن، کرم‌های شب‌تاب از طریق یک واکنش شیمیایی، در فرایندی به نام بیولومینسانس، نور تولید می‌کنند.

شما می‌توانید پیاده یا با قایق و کایاک به این غارها بروید و به هزاران کرم درخشانی که در آن‌ها زندگی می‌کنند خیره شوید. محیط منحصر به‌ فرد این غارها با موجودات کوچک و عجیبی که مثل ستاره می‌درخشند، درست مثل فیلم‌های علمی تخیلی است.

 

5. کویر نمک سالاردو ییونی، بولیوی

طبق گزارش آژانس فضایی اروپا، سالاردو ییونی در بولیوی با مساحتی بیش از ۳۸۰۰ مایل مربع (۱۰ هزار کیلومتر مربع)، بزرگ‌ترین کویر نمک جهان است. این کویر نمک به‌ قدری بزرگ است که از فضا می‌توان آن را دید. عمق این کویر در مرکز آن به ۳۲ فوت (۱۰ متر) می‌رسد. 

طبق گزارش وب‌سایت مسافرتی Salardeuyuni.com، سالاردو ییونی حاوی بیش از ۱۰ میلیارد تن نمک است. جالب این است که ۷۰درصد از ذخایر لیتیوم جهان نیز از زیر این کویر کشف شده‌ است. این نمکزارهای جذاب در فلات آلتیپلانو بولیوی برای کسانی که مشتاق تجربه چیزی خارق‌العاده هستند، یک مقصد عالی است.

 

6. سوسوسلی، صحرای نامیب

بر اساس وب سایت مسافرتی Sossusvlei، تپه‌های قرمز در سوسوسلی از بلندترین تپه‌های جهان هستند که ارتفاع آن‌ها به ۱۳۰۰ فوت (۴۰۰ متر) می‌رسد. بنابراین، جای تعجب نیست که یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های نامیبیا هستند.

این محیط شبیه مریخ در بزرگ‌ترین منطقه حفاظت‌شده آفریقا، پارک ملی نامیب-نوکلوفت واقع شده است. معنی کلمه سوسوسلی «بن بست» است و به تپه‌های شنی اشاره می‌کند که مانع از جاری شدن بیشتر رودخانه سوچاب می‌شود.

میلیون‌ها سال طول کشیده است تا باد این تپه‌های قرمز معروف را بسازد. گرد و غبار تشکیل‌دهنده تپه از رود اورنج، طولانی‌ترین رودخانه آفریقای جنوبی، می‌آید. گرد و غبار به اقیانوس اطلس می‌ریزد، جایی که جریان بنگوئلا آن را به سمت شمال می‌برد. سپس به ساحل می‌رود، توسط باد جابه‌جا شده و در خشکی روی هم انبار می‌شود.

 

7. دریاچه هیلیر، استرالیا

دریاچه هیلیر، واقع در جزیره میدل، استرالیای غربی، انگار به سیاره دیگری تعلق دارد. تضاد فاحش بین رنگ صورتی این دریاچه و آب‌های آبی تیره اقیانوس هند و جنگل‌های سبز اطراف، واقعا جالب است.

بر اساس وب‌سایت مسافرتی Hiller Lake، دانشمندان کاملا مطمئن نیستند که دلیل صورتی بودن این دریاچه چیست. محتمل‌ترین حدس آن‌ها وجود ریزجلبک دونالیلا سالینا در این دریاچه است که کاروتنوئید، رنگدانه‌ای به رنگ قرمز، تولید می‌کند. 

باکتری‌های هالوفیل نمک‌دوست در پوسته نمک نیز ممکن است در رنگ صورتی این دریاچه نقش داشته باشند. همچنین، پیشنهاد شده است که واکنش بین نمک و بی‌کربنات سدیم ممکن است رنگ این دریاچه را تغییر داده باشد. دریاچه صورتی اسرارآمیز هیلیر تقریبا ۲۰۰۰ فوت (۶۰۰ متر) طول و ۸۲۰ فوت (۲۵۰ متر) عرض دارد و بهترین راه تماشای آن از بالا است.

 

8. پارک ملی لینسویز ماراینسیز، برزیل

پارک ملی لینسویز ماراینسیز شامل بخش‌های وسیعی از تپه‌های شنی سفید است که در سراسر این منطقه رویایی پراکنده شده‌اند. به‌ گفته وب‌سایت مسافرتی Lonely Planet، از ماه می تا سپتامبر، آب باران استخرهای بین تپه‌های شنی سفید را پر می‌کند و منظره‌ای چشمگیر می‌سازد.

این منظره دلربا بیش از ۴۳ مایل (۷۰ کیلومتر) در امتداد ساحل و بیش از ۳۰ مایل (۵۰ کیلومتر) در داخل جزیره گسترش می‌یابد. لینسویز در زبان پرتغالی به‌ عنوان «ملحفه تخت» ترجمه می‌شود و به تپه‌های شنی سفید پیچ و تاب خورده اشاره می‌کند. طبق گزارش Lonely Planet، بهترین زمان برای بازدید از این پارک ملی ماه‌های ژوئن، جولای و آگوست است، زمانی که تالاب‌ها در زیباترین حالت خود قرار دارند.

  

9. بیابان افسردگی داناکیل، اتیوپی

بیابان افسردگی داناکیل در اتیوپی یکی از نامساعدترین و دورافتاده‌ترین مکان‌های روی زمین است. به‌ گفته بی‌بی‌سی، این بیابان که به عنوان «دروازه جهنم» شناخته می شود، احتمالا شبیه‌ترین مکان به زهره (البته بدون جو خردکننده) روی زمین است.

هوای این منطقه سرشار از گازهای اسید سولفوریک و کلر خفه‌کننده است و حوضچه‌های اسیدی و آبفشان‌ها این شرایط وحشتناک را تشدید می‌کنند. به گزارش بی‌بی‌سی، دما در این منطقه به ۱۱۳ درجه فارنهایت (۴۵ درجه سانتیگراد) می‌رسد که آن را به یکی از گرم‌ترین مکان‌های روی زمین تبدیل می‌کند..

بیایان داناکیل بیش از ۳۳۰ فوت (۱۰۰ متر) زیر سطح دریا در یک دره گسلی قرار دارد. طبق گفته انجمن زمین‌شناسی، دره‌های گسلی زمانی تشکیل می‌شوند که صفحه های تکتونیکی در یک مرز صفحه واگرا از هم جدا شوند. فعالیت‌های آتشفشانی زیرین بعد از جدا شدن زمین در این مرزها، شکاف‌ها را پر می‌کنند. به‌ گفته رصدخانه زمین ناسا، بعضی از ویژگی‌های بیابان داناکیل حتی از فضا نیز قابل‌مشاهده است.

 

10. آتشفشان کیلاویا، هاوایی

در ساحل جنوبی جزیره بزرگ هاوایی، گدازه‌های آتشفشان کیلاویا به اقیانوس آرام می‌ریزد و صحنه‌های خیره‌کننده‌ای را در امتداد خط ساحلی ایجاد می‌کند. به گزارش وب‌سایت مسافرتی Go Hawaii، کیلاویا یکی از فعال‌ترین آتشفشان‌های جهان است. آتشفشان کیلاویا در پارک ملی آتشفشان هاوایی، حدود ۴۵ مایلی (۷۲ کیلومتری) جنوب غربی شهر پرجنب‌وجوش هیلو واقع شده است.

بر اساس وب‌سایت گردشگری آتشفشان Volcano Discovery، کیلاویا از سال ۱۹۸۳ به‌ طور مداوم در حال فوران بوده است. در این مدت، جریان‌های گدازه این آتشفشان بیش از ۳۸ مایل مربع (۱۰۰ کیلومتر مربع) را پوشش داده‌اند و تقریبا ۲۰۰ خانه را ویران کرده‌اند. وب‌سایت مسافرتی Hawaii Guide آخرین به‌روزرسانی‌های فوران و گدازه‌های آتشفشان کیلاویا را پوشش می‌دهد.

  

11. پاموکاله، ترکیه

پاموکاله، معروف به «قلعه پنبه‌ای»، مکانی آرامش‌بخش با استخرهای معدنی است که با برآمدگی‌های سفید پنبه‌مانند احاطه شده‌اند. این منظره منحصر‌به‌فرد زمانی ایجاد شد که یک چشمه با غلظت بالای بی‌کربنات کلسیم از لبه یک صخره مثل آبشار به پایین سرازیر شد. به گفته وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، رسوب‌های سفید کلسیمی که امروزه می‌بینیم توسط آب حمل شده‌اند. گردشگران از تمام نقاط دنیا به پاموکاله می‌آیند تا در آب‌های آرام و چشمه‌های معدنی بی‌شماری که در سراسر این منطقه ایجاد شده‌اند، استراحت کنند.

 

12. کوه رنگین کمان، پرو

کوه رنگین کمان در کوه‌های آند پرو و در ارتفاع حدود ۱۷ هزار فوتی (۵۲۰۰ متری) از سطح دریا واقع شده است. این کوه رگه‌دار به ‌دلیل ظاهر رنگارنگ خود که توسط رسوب‌های معدنی مختلف ایجاد شده است، شهرت دارد. کوه رنگین کمان تا همین اواخر کشف نشده بود و زیر پوششی از برف پنهان بود. با ذوب شدن برف، این گوهر پنهان آشکار شد و حالا این منطقه هر روز صدها بازدیدکننده را به خود جذب می‌کند. به گفته وب‌سایت رسمی گردشگری Rainbow Mountain Pro، کوه رنگین کمان با نام وینیکونکا نیز شناخته می‌شود. کلمه وینیکونکا از زبان کچوا، یکی از زبان‌های بومی پرو سرچشمه می‌گیرد و به معنی کوه رنگی است.

  

13. آتشفشان کاوا آیجن، شرق جاوا، اندونزی

رودخانه‌های آبی نورانی که از آتشفشان کاوا آیجن در شرق جاوا خارج می‌شوند شبیه چیزی از دنیای دیگر هستند. برخلاف آنچه معمولا گزارش می‌شود، خود گدازه آبی نیست بلکه رنگ چشمگیر آن نتیجه انتشار گوگرد آتشفشانی است.

به گزارش Geology.com، این آتشفشان گازهای گوگردی از خود ساطع می‌کند که با برخورد با اتمسفر غنی از اکسیژن زمین مشتعل می‌شوند و با شعله آبی می‌سوزند. وقتی گاز گوگردی متراکم می‌شود، رودخانه‌های آبی معروف را ایجاد می‌کند که این آتشفشان را در شب روشن می‌کنند.

این درخشش آبی و هم‌آور تنها در شب قابل‌مشاهده است، زیرا شعله‌های آتش آبی هستند و نه خود گدازه. بنابراین، کاوا آیجن در طول روز مانند هر آتشفشان دیگری به‌نظر می‌رسد.

 

14. هان سون دونگ، ویتنام

هان سون دونگ بزرگ‌ترین غار در جهان است که در اعماق پارک ملی فونگ نها که بانگ در ویتنام قرار دارد. اندازه متوسط گذرگاه هان سون دونگ ۲۲۰ فوت (۶۷ متر) است. این غار به‌ طور متوسط ۶۵۶ فوت (۲۰۰ متر) ارتفاع و نزدیک به ۵۰۰ فوت (۱۵۰ متر) عرض دارد.

بر اساس مقاله‌ای که در مجله Lonely Planet منتشر شد، در سال ۲۰۱۹، با کشف یک تونل زیر آبی که هان سون دونگ را به غار دیگری وصل می‌کند، اندازه شناخته‌ شده آن بزرگ‌تر شد.

این غار ماورایی به‌ قدری بزرگ است که بلوکی از شهر نیویورک حاوی آسمان‌خراش‌های ۴۰ طبقه را در خود جا می‌دهد. بزرگ‌ترین استالاگمیت‌های جهان که ارتفاع آن‌ها تا ۲۶۰ فوت (۸۰ متر) می‌رسد در این غار قرار دارند.

 

15. آب‌فشان فلای، نوادا، ایالات متحده

اگر خطای انسانی و فشار زمین‌گرمایی را ترکیب کنیم چه چیزی بدست می‌آید؟ سازه‌ای به ارتفاع ۱۲ فوت (۳.۵متر) با ظاهری ماورایی.

آب‌فشان فلای یک آبفشان رنگارنگ در نزدیکی مزرعه فلای، شهرستان واشو در نوادای آمریکا است. به گفته وب‌سایت گردشگری Reno Tahoe، این سازه آب گرم را به بیرون پرتاب می‌کند و حوضچه‌های کم عمقی را برای جلبک‌های گرمادوست که در محیط‌های مرطوب و گرم رشد می‌کنند، ایجاد کرده است.   

این آب‌فشان به‌ طور تصادفی در سال ۱۹۶۴ به‌وجود آمد. یک شرکت انرژی زمین‌گرمایی این منطقه را در تلاش برای نفوذ به آب گرم زیرزمینی حفاری کرد ولی آب آنقدر داغ نبود که برای شرکت انرژی مفید باشد. بنابراین، این منطقه پلمپ شد.

از آنجایی‌ که چاه به درستی مسدود نشده بود، آب داغ به سطح فوذ کرد و آب‌فشان سه‌سر عجیبی را که امروز می‌بینیم به‌وجود آمد.

 

نتیجه

مکان هایی که در زمین وجود دارد و ما چند نمونه را به شما معرفی کردیم و اطلاعاتی را در اختیار شما گذاشتیم تا بیشتر با آنها آشنا شوید. زمین مکان های زیادی دارد که توجه انسان را جلب می کند و عجایب زیادی را به همراه دارند. این عجایب در آسمان زمین نیز وجود دارد و شما می توانید با خرید تلسکوپ این شگفتی ها را رصد کنید. خرید تلسکوپ در موسسه طبیعت آسمان شب به راحتی در دسترس است.

 

برای دانلود مقاله ۱۵ مکان خیره‌کننده روی زمین که به نظر می‌رسد متعلق به سیاره دیگری هستند روی لینک کلیک کنید.

 منبع: سایت موسسه طبیعت آسمان شب و ۱۵ مکان خیره‌کننده روی زمین که به نظر می‌رسد متعلق به سیاره دیگری هستند

 

 

برچسب‌ها: تلسکوپ. خرید تلسکوپ. قیمت تلسکوپ. آسمان شب. ستاره ها. اخترشناسی,

۱۰ تلسکوپ بزرگ روی زمین

 بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های جهان معمولا در اکتشاف‌های فضایی جدید موفق‌تر هستند، زیرا توانایی بیشتری در جمع‌آوری نور دارند و می‌توانند تاریخچه کیهان را از فواصل چشمگیر کاوش کنند. با وجود اینکه رصدخانه‌های فضایی مانند تلسکوپ فضایی هابل (HST) و تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) به میدان عمل نزدیک‌تر هستند، تلسکوپ‌های زمینی می‌توانند ابعاد بزرگ‌تری را پوشش دهند و محدودیت وزنی بسیار کمتری دارند.

وقتی تلسکوپ‌های زمینی در یک مکان خوب با دید وسیع آسمان ساخته می‌شوند، برخلاف تلسکوپ‌های فضایی که باید در زمان مناسب در مکان مناسب قرار گیرند، می‌توانند روی محدوده‌ای از مناطق یا رویدادهای خاص تمرکز کنند. بعضی از بزرگ‌ترین تلسکـوپ‌ها به‌ عنوان چشمان زمین برای کشف ابرنواخترها، کهکشان‌ها و سایر اجرام دور عمل می‌کنند. در این مقاله با ما همراه باشید تا 10 مورد از بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های فعال و در حال توسعه امروزی را بررسی کنیم.

 

1. تلسکوپ هابی ابرلی

  • مکان: تگزاس، ایالات متحده
  • نوع: نوری
  • قطر: ۳۲ فوت (۱۰ متر)

قبل از موفقیت به‌ عنوان یکی از بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های نوری جهان، طراحی هابی ابرلی منحصر به‌ فرد بود. یکی از عناصری که به متمایز شدن آن از تلـسکوپ‌های موجود کمک کرد این بود که آینه آن همیشه در زاویه ۵۵ درجه از افق قرار دارد. زاویه آینه ممکن است محدودکننده به‌ نظر برسد ولی با کمک مکانیسم چرخشی خود می‌تواند ۷۰درصد از آسمان قابل‌ مشاهده را رصد کند. آینه این تلـسکوپ ۹۱ بخش شش ضلعی برای جمع‌آوری نور مرئی دارد.

قابل‌توجه‌ترین کشف هابی ابرلی نوری بود که از یک اختروش بسیار دور سرچشمه می‌گرفت. اختروش یک جرم فوق‌العاده درخشان است که انرژی خود را از یک سیاه‌چاله بسیار پرجرم به‌دست می‌آورد. این اختروش به‌ قدری دور بود که وقتی نور آن شروع به حرکت به سمت زمین کرد، عمر زمین فقط یک هشتم عمر فعلی آن بود.

  

2. تلسکوپ‌های کک

  • مکان: مائونا کیا، هاوایی
  • نوع: نوری و مادون قرمز
  • قطر: ۳۲.۸ فوت (۱۰ متر)

با وجود اینکه تلسکوپ‌های دوقلوی رصدخانه کک روی زمین قرار دارند، قادر هستند فاصله دورتری را نسبت به تلـسکوپ معروف هابل رصد کنند. به‌ همین دلیل، حدود یک چهارم مشاهده‌های انجام‌شده توسط ستاره‌شناسان ایالات متحده با استفاده از آن‌ها انجام می‌شود.

کک بالاترین بازده علمی را بین تمام تلسکوپ‌های زمینی فراهم می‌کند. با ترکیب تلسکوپ‌های نوری و مادون قرمز، این رصدخانه تصاویر واضحی در طیف نور مرئی تولید می‌کند و همچنین به اخترشناسان اجازه می‌دهد تا با استفاده از فروسرخ، اعماق فضا را ببینند.

بعضی از تصاویر باورنکردنی کشف‌شده توسط ترکیب این دو تلسکوپ شامل تولد ستاره‌ها است که درخششی قابل‌مشاهده ایجاد کرده و همچنین گاز اطراف را گرم می‌کند که با استفاده از مادون قرمز قابل‌شناسایی است.

این رصدخانه در نزدیکی خط استوا و در بالای آتشفشان خاموش هاوایی به اسم مائونا کیا قرار دارد. هر تلسکـوپ از ۳۶ آینه تشکیل شده است که به هم وصل هستند و یک صفحه بزرگ را می‌سازند. این دو تلسـکوپ که در گنبدهای‌عایق بندی‌شده قرار دارند، در دمای کمی زیر صفر فعالیت می‌کنند تا گرما در تصاویر مادون قرمز تداخل ایجاد نکند.

 

3. تلسکوپ بزرگ جزایر قناری (GTC)

  • مکان: لا پالما، اسپانیا
  • نوع: نوری و مادون قرمز
  • قطر: ۳۴.۱ فوت (۱۰.۴ متر)

این تلسکـوپ پرتراکم‌ترین خوشه کهکشانی را کشف کرد.

 

4. تلسکوپ بزرگ آفریقای جنوبی (SALT)

  • مکان: کارو، آفریقای جنوبی
  • نوع: نوری
  • قطر: ۳۶ فوت (۱۱ متر)

طراحی تلسکوپ SALT تقریبا شبیه هابی ابرلی است، زیرا از موفقیت مدل قبلی خود الهام گرفته است. این تلـسکوپ همان تعداد پنل شش ضلعی دارد که برای بهبود میدان دید و کیفیت تصویر دوباره طراحی شده‌اند. آینه‌های SALT همچنین لایه‌های فلزی دارند که حساسیت آن‌ها را به طول موج‌های کوتاه بیشتر می‌کند. یکی از اکتشاف‌های برتر SALT اولین تپ‌اختر کوتوله سفید است. تپ‌اختر بقایای یک کوتوله سفید است که به‌ سرعت در حال چرخش است.

 

5. آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما (ALMA)

  • مکان: صحرای آتاکاما، شیلی
  • نوع: رادیویی
  • قطر: ۳۹.۴ فوت (۱۲ متر)

ALMA از ۶۶ تلسکوپ رادیویی تشکیل شده است. از این مجموعه، ۵۴ تـلسکوپ قطر ۳۹.۴ فوتی (۱۲ متر) و ۱۲ تلسکوپ قطر ۲۳ فوتی (هفت متر) دارند. این تلسکوپ‌ها که در مجموع به‌ عنوان تداخل سنج نجومی شناخته می‌شوند، برای ایجاد یک تصویر واضح با یکدیگر همکاری می‌کنند.

وقتی این آرایه در ترکیب‌های مختلف به‌ کار گرفته شود، دامنه دید متفاوتی فراهم می‌کند که برای هدف قرار دادن مناطق کهکشانی موردنظر ایده‌آل است. یکی از کشف‌های پیشگامانه که توسط ALMA انجام شد، دورترین اکسیژن در فضا بود. این رکوردی است که تلسـکوپ‌ها بیش از یک بار شکسته‌اند.

دورترین اکسیژن کشف‌شده در فضا ۱۳.۲۸میلیارد سال نوری از ما فاصله داشت و شواهدی از آن توسط ALMA در سال ۲۰۱۸ کشف شد. به‌ دلیل انبساط کیهان، نور مادون قرمزی که از این اکسیژن ساطع شده بود به امواج مایکروویو تبدیل شد. سیگنال اکسیژن یونیزه‌شده در کهکشان MACS1149-JD1 به‌ دست آمد.

 

6. تلسکوپ بزرگ ماژلان (GMT)

  • مکان: صحرای آتاکاما، شیلی
  • نوع: نوری
  • قطر: ۸۰ فوت (۲۴.۵ متر)

GMT که قرار است در سال ۲۰۲۹ تکمیل شود، قادر خواهد بود تصاویری ۱۰ برابر واضح‌تر از هابل تولید کند.

 

7. تلسکوپ سی متری (TMT)

  • مکان: مائونا کیا، هاوایی
  • نوع: نوری و مادون قرمز
  • قطر: ۹۸ فوت (۳۰ متر)

این پروژه در حال حاضر به‌ عنوان بخشی از همکاری بین ژاپن (موسسه ملی علوم طبیعی و رصدخانه ملی نجوم)، ایالات متحده (کلتک و دانشگاه کالیفرنیا)، کانادا (شورای تحقیقات ملی کانادا)، چین (رصدخانه ملی نجوم آکادمی علوم چین) و هند (دپارتمان علوم و فناوری هند) در حال انجام است.

نام این تلسـکوپ به اندازه آینه اصلی بزرگ آن اشاره می‌کند که از ۴۹۲ پانل شش‌ضلعی تشکیل شده است. بین هر آینه ۵۶.۶ اینچی (۱.۴۴ متری) فقط ۲.۵ میلی‌متر (۰.۱اینچ) فاصله وجود دارد. این تلسکـوپ در ارتفاع ۱۳۱۶۳ فوتی (۴۰۱۲ متری) قرار دارد و برای تجزیه و تحلیل سیاهچاله‌های موجود در قلب کهکشان راه شیری و سایر کهکشان‌ها به‌کار می‌رود.

 

8. آرایه کیلومتر مربعی (SKA)

  • مکان: استرالیا و آفریقای جنوبی
  • نوع: آرایه فازی، رادیویی
  • قطر: ۵۱۲ x ۴۹.۲ فوت (۵۱۲ x ۱۵ متر)

اگرچه اندازه هر کدام از تلسـکوپ‌های این پروژه به اندازه بعضی از موارد قبلی نیست، مقیاس پیش‌بینی‌شده آن بسیار بزرگ‌تر است.

منطقه کارو در آفریقای جنوبی و مورچیسون شایر در استرالیای غربی که برای مناطق بسیار دورافتاده‌شان انتخاب شده‌اند، میزبان این آرایه‌های تلسـکوپی رادیویی عظیم خواهند بود. استرالیا قرار است بزرگ‌ترین سایت مجموعه باشد و ۵۱۲ تلسکوپ را در خود جا خواهد داد. ایستگاه آفریقای جنوبی نیز میزبان ۲۰۰ تلسکوپ خواهد بود.

دانشمندان تخمین می‌زنند که نتیجه این پروژه آرایه‌های تلسـکوپی خواهد بود که ۱۰۰ برابر حساس‌تر از پروژه‌های برتر امروزی هستند و زمان بررسی آسمان حدود یک میلیون برابر سریع‌تر خواهد بود. تاریخ تکمیل این پروژه سال ۲۰۲۸ است و انتظار می‌رود آرایه‌ها برای حدود پنج دهه استفاده شوند.

  

9. تلسکوپ بس‌بزرگ (ELT)

  • مکان: صحرای آتاکاما، شیلی
  • نوع: نوری و مادون قرمز
  • قطر: ۱۲۸ فوت (۳۹.۳ متر)

تلسـکوپ بس‌بزرگ که توسط رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) طراحی شده است و قرار است در سال ۲۰۲۷ تکمیل شود، اهداف بسیار بالایی دارد. بعضی از اهداف مهم این پروژه عبارتند از کشف سیاره‌های مشابه زمین و جستجوی حیات فراتر از منظومه شمسی.

با توجه به مساحت قابل‌توجه سطح آینه آن که ۱۰۵۲۷ فوت مربع (۹۷۸ متر مربع) است، ELT قادر خواهد بود ۱۰۰ میلیون برابر بیشتر از چشم انسان نور جمع‌آوری کند. این تلسـکوپ در یک گنبد چرخشی بزرگ به ارتفاع ۲۶۲ فوت (۸۰ متر) قرار خواهد گرفت که وزن آن تقریبا ۶ هزار تن خواهد بود. پایه‌های محکم این تلسـکوپ در ابتدای سال ۲۰۲۲ تکمیل شد.

 

10. تلسکوپ کروی با دیافراگم پانصد متری (FAST)

  • مکان: گوئیژو، چین
  • نوع: رادیویی
  • قطر: ۱۶۴۰ فوت (۵۰۰ متر)

FAST در سال ۲۰۲۰ افتتاح شد و در حال حاضر بزرگ‌ترین تلسکوپ زمینی تک‌بشقابی جهان است.

 

نتیجه

از زمانی که تلسکوپ اختراع شد باعث پیشرفت های بزرگی در علم نجوم بوجود آمد. هنوز هم این تحقیقات و مطالعات در حال انجام است و همچنان تلسـکوپ ها به این مطالعات کمک می کنند. شما هم اگر به رصد آسمان علاقه دارید می توانید با خرید تلسکوپ به این علاقمندی خود برسید. شما در سایت موسسه طبیعت آسمان شب می توانید خرید تلسکوپ مد نظر خود را به راحتی انجام دهید.

 

برای دانلود مقاله ۱۰ تلسکوپ بزرگ روی زمین روی لینک کلیک کنید.

 منبع: سایت موسسه طبیعت آسمان شب و ۱۰ تلسکوپ بزرگ روی زمین

 

 

برچسب‌ها: تلسکوپ. خرید تلسکوپ. قیمت تلسکوپ. آسمان شب. ستاره ها. اخترشناسی,

خورشید چقدر داغ است؟

 زندگی روی زمین بدون خورشید ممکن نیست. اما شاید بپرسید که خورشید چقدر داغ است؟ طبق گزارش ناسا، دمای خورشید از حدود ۲۷ میلیون درجه فارنهایت (۱۵ میلیون درجه سانتیگراد) در هسته تا حدود ۱۰ هزار درجه فارنهایت (۵۵۰۰ درجه سانتیگراد) در سطح آن متغیر است. خورشـید هر ۱.۵ میلیونم ثانیه انرژی بیش از میزان مصرفی همه انسان‌ها در یک سال کامل آزاد می‌کند. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا بررسی کنیم که هر لایه از خورشـید چقدر داغ است و چرا دماهای بسیار متفاوتی دارند.

 

گرمای خورشید از کجا می‌آید؟

خورشـید از گاز و پلاسما ساخته شده است و بیشتر حجم گاز آن یعنی ۹۲درصد را هیدروژن تشکیل می‌دهد. اگر خورشـید کوچک‌تر بود، فقط یک توپ عظیم هیدروژنی شبیه مشتری بود.

طبق گفته وب‌سایت رسمی ناسا، هیدروژن موجود در هسته خورشید توسط نیروی گرانش بسیار قدرتمندی کنار هم نگه داشته شده است که فشار زیادی ایجاد می‌کند. این فشار به‌ قدری زیاد است که وقتی اتم‌های هیدروژن با نیروی کافی به هم برخورد می‌کنند، عنصر جدیدی به نام هلیوم را در فرایندی به نام همجوشی هسته ای ایجاد می‌کنند.

همجوشی هسته‌ای مداوم باعث ایجاد انرژی می‌شود و دمای هسته خورشید را به حدود ۲۷ میلیون درجه فارنهایت (۱۵ میلیون درجه سانتیگراد) می‌رساند. سپس این انرژی به سطح خورشید، جو و فراتر از آن تابش می‌کند.

 

دمای ناحیه تابشی

بر اساس وب‌سایت آموزشی Study.com، ناحیه تابشی خارج از هسته خورشید قرار دارد که دمای آن از ۱۲ میلیون درجه فارنهایت (۷ میلیون درجه سانتیگراد) در نزدیک‌ترین فاصله از هسته تا حدود ۴ میلیون درجه فارنهایت (۲ میلیون درجه سانتیگراد) در لایه‌های بیرونی متغیر است.

به گزارش وب‌سایت خبری علمی Phys.org، هیچ جابه‌جایی حرارتی در این لایه رخ نمی‌دهد. در عوض، گرما از طریق تشعشع‌های حرارتی منتقل می‌شود که به موجب آن هیدروژن و هلیوم، فوتون‌هایی را ساطع می‌کنند که قبل از جذب مجدد توسط یون‌های دیگر، مسافت کوتاهی را طی می‌کنند. عبور ذره‌های نور (فوتون‌ها) از این لایه‌ها و رسیدن آن‌ها به سطح خورشید، ممکن است هزاران سال طول بکشد.

 

دمای ناحیه همرفتی خورشید

بر اساس تحقیق‌های Study.com، ناحیه همرفتی خورشید فراتر از ناحیه تابشی قرار داشته و ۱۲۰ هزار مایل (۲۰۰ هزار کیلومتر) امتداد دارد. دما در ناحیه همرفتی تقریبا ۴ میلیون درجه فارنهایت (۲ میلیون درجه سانتیگراد) است. پلاسما در این لایه مثل آب جوش به‌ صورت همرفتی حرکت می‌کند و حباب‌های پلاسمای داغ، گرما را به سطح خورشـید منتقل می‌کنند.

 

اتمسفر خورشید: فوتوسفر، کروموسفر و دمای تاج خورشیدی

دما در جو خورشید بین لایه‌های آن به‌ طور قابل‌ توجهی متفاوت است. به‌ گفته وب‌سایت آموزشی The Sun Today، دما در فتوسفر به حدود ۱۰ هزار درجه فارنهایت (۵۵۰۰ درجه سانتیگراد) می‌رسد. تابش خورشـید در این محدوده به‌ صورت نور مرئی تشخیص داده می‌شود.

لکه‌های خورشـیدی روی فتوسفر تیره به‌ نظر می‌رسند، زیرا خنک‌تر از سایر قسمت‌های سطح خورشـید هستند. بر اساس گزارش سازمان دانشگاهی پژوهش‌های جوی (UCAR)، دمای لکه‌های خورشیدی می‌تواند ۵۴۰۰ تا ۸۱۰ درجه فارنهایت (۳۰۰۰ تا ۴۵۰۰ درجه سانتیگراد) باشد.

کروموسفر بالای فتوسفر قرار دارد و دمای آن از تقریبا ۱۱ هزار درجه فارنهایت (۶۰۰۰ درجه سانتیگراد) نزدیک به فوتوسفر تا حدود ۷۲۰۰ درجه فارنهایت (۴۰۰۰ درجه سانتیگراد) چند صد مایل بالاتر متغیر است.

در این‌جا همه چیز کمی عجیب می‌شود. تاج خورشیدی یعنی بیرونی‌ترین لایه جو خورشید، بالای کروموسفر قرار دارد و هزاران مایل بالاتر از سطح مرئی (فتوسفر) خورشـید گسترش می‌یابد. منطقی است که فکر کنید دما در این ناحیه باید کمتر باشد، زیرا در دورترین فاصله از هسته تولیدکننده گرما قرار دارد. ولی اصلا این‌طور نیست!

تاج خورشیدی می‌تواند به دمایی از حدود ۱.۸ میلیون درجه فارنهایت تا ۳.۶ میلیون درجه فارنهایت (۱ تا ۲ میلیون درجه سانتیگراد) برسد که ۵۰۰ برابر گرمتر از فتوسفر است. سوال این است که جو فوقانی ستاره زرد ما چطور از سطح آن داغ‌تر است؟ این سوال دانشمندان را گیج کرده است. ایده‌هایی درباره اینکه تاج انرژی لازم را برای گرم شدن از کجا می‌آورد وجود دارد، ولی هنوز یک نتیجه قطعی گرفته نشده است.

 

چگونه دمای خورشـید را می‌دانیم؟

دمای خورشـید به دو صورت تئوری و مشاهده تخمین زده شده است. از نظر تئوری، می‌توانیم دمای لایه‌های مختلف خورشـیدی را با در نظر گرفتن فرایندهای فیزیکی زیربنایی تخمین بزنیم. از نظر مشاهده‌ای، می‌توانیم مستقیما دمای لایه‌های بالای فتوسفر (شامل فتوسفر، کروموسفر، ناحیه انتقال و کرونا) را با تلسکوپ‌های راه دور اندازه‌گیری کنیم (می‌توانیم دما را بر اساس داده‌های طیف‌سنجی بدست آوریم). یک روش دیگر نیز استفاده از ابزارهای درون‌جا روی فضاپیما است که فقط زمانی که کاوشگر خورشیدی پارکر وارد تاج خورشـیدی شود، برای تاج خورشـیدی قابل استفاده است.

 

چرا دمای خورشید این‌قدر متفاوت است؟

دمای خورشـید تحت تاثیر تولید، انتقال و اتلاف انرژی‌ها قرار دارد. فرایندهای فیزیکی متمایزی که در لایه‌های مختلف خورشید رخ می‌دهند، منجر به نوسان‌های انرژی قابل‌توجهی می‌شوند که نتیجه آن‌ طیف وسیعی از دماهای مشاهده‌ شده در سراسر خورشـید است.

 

بالاترین دمای ستاره زرد در کدام ناحیه است؟

هسته خورشید بالاترین دما را دارد که تقریبا ۱۰ میلیون کلوین است. این دمای بالا نتیجه فرایندهای همجوشی هسته‌ای بی‌وقفه‌ای است که انرژی خورشید به آن تکیه دارید. به‌ طور کلی، هر چه از سمت هسته به فوتوسفر برویم دما کاهش می‌یابد و سپس به سمت تاج افزایش پیدا می‌کند. با این‌ حال، دمای غیرعادی بالای تاج (حدود یک میلیون کلوین) هنوز یک راز است. نکته جالب این است که برخی دانشمندان خورشـید را با یک بستنی سرخ‌شده مقایسه می‌کنند، یعنی تاج خورشیدی بسیار داغ‌تر از سطح خورشـید است. این مقایسه خیلی دقیق نیست، زیرا هسته خورشید داغ‌ترین بخش آن است. 

کاوشگر خورشیدی پارکر

کاوشگر خورشیدی پارکر که در آگوست ۲۰۱۸ پرتاب شد، در حال حاضر در حال چرخش و رصد خورشید است. یکی از اهداف آن بررسی این موضوع است که چرا تاج خورشـیدی با داشتن دمایی بیشتر از فوتوسفر، مدل‌های دینامیکی ستاره‌ها را به چالش می‌کشد.

کاوشگر پارکر در اتمسفر خورشید پرواز می‌کند و در برابر دماهای شدید مقاوم است. پارکر اغلب تا فاصله ۳.۸ میلیون مایلی (۶.۱ میلیون کیلومتری) به سطح خورشـید نزدیک می‌شود و اندازه‌گیری‌های تاج و داده‌های ضروری را درباره بادهای خورشیدی جمع‌آوری می‌کند و همچنین تصاویری از خورشید می‌گیرد.

در سال ۲۰۲۱، این کاوشگر با عبور از خورشـید با سرعت ۳۶۴۶۲۱ مایل در ساعت (۶۹۲۰۱۸ کیلومتر در ساعت) تبدیل به سریع‌ترین سفینه‌ای شد که توسط انسان ساخته شده است. بر اساس اطلاعات وب‌سایت ناسا، زمانی که پارکر به خورشـید نزدیک‌تر است، با سرعت ۴۳۰ هزار مایل در ساعت (۷۰۰ هزار کیلومتر در ساعت) حرکت می‌کند.

 

دمای ستاره زرد ما در مقایسه با ستاره‌های دیگر چگونه است؟

ستاره‌ها در اندازه‌ها و رنگ‌های مختلفی وجود دارند، بنابراین جای تعجب نیست که دمای آن‌ها نیز متفاوت باشد. ستاره‌شناسان از روی رنگ یا نوع طیفی ستاره می‌توانند چیزهای زیادی در مورد دمای آن بگویند.

۷ نوع طیفی وجود دارد که با حروف O، B، A، F، G، K و M مشخص می‌شوند. داغ‌ترین ستاره‌ها O و B هستند که عمدتا نور آبی از خود ساطع می‌کنند و مقدار زیادی از نور خود در طیف فرابنفش را می‌تابانند. ستاره‌های نوع M سردترین هستند که در طول موج‌های قرمز برجسته‌تر هستند ولی نور مادون قرمز زیادی را ساطع می‌کنند.

طبق گزارش دانشگاه فلوریدا مرکزی، دمای سطحی ستاره‌های آبی حدود ۲۵ هزار کلوین (۴۴۵۴۰ درجه فارنهایت/۲۴۷۲۶ درجه سانتیگراد) و دمای سطحی ستاره‌های قرمز در حدود ۳۰۰۰ کلوین (۴۹۴۰ درجه فارنهایت/ ۲۷۲۶ درجه سانتیگراد) تخمین زده شده است.

ستاره‌های سفید با دمای حدود ۱۰ هزار کلوین (۱۷۵۴۰ درجه فارنهایت/۹۷۲۶ درجه سانتیگراد)، ستاره‌های زرد مانند خورشـید با دمای ۶۰۰۰ کلوین (۱۰۳۴۰ درجه فارنهایت/۵۷۲۶ درجه سانتیگراد) و ستاره‌های نارنجی سردتر با دمای ۴۰۰۰ کلوین (۶۷۴۰ درجه فارنهایت/۳۷۲۶ درجه سانتیگراد) بین آن‌ها قرار دارند.

  

نتیجه

ستاره ها و اجرام آسمانی که تا کنون مرود بررسی قرار گرفته اند و همچنان در حال بررسی و مطالعه هستند همگی توسط دانشمندان مختلفی کشف شده اند. تلسکوپ در این کشفیات نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است چرا که باعث شد پروسه مطالعاتی و بررسی اجرام آسمانی آسانتر شود. همچنین مردم نیز با خرید تلسکوپ توانستند با این کشفیات آشنا شوند و ا«ها را رصد کنند. شما هم اگر علاقمند به تماشای زیبایی های آسمان هستید می توانید با خرید تلسکوپ از سایت موسسه طبیعت آسمان شب به علاقه خود نزدیک شوید.

 

برای دانلود مقاله خورشید چقدر داغ است؟ روی لینک کلیک کنید.

 منبع: سایت موسسه طبیعت آسمان شب و خورشید چقدر داغ است؟

 

 

برچسب‌ها: تلسکوپ. خرید تلسکوپ. قیمت تلسکوپ. آسمان شب. ستاره ها. اخترشناسی,

راهنمای انتخاب بهترین تلسکوپ کودکان

 انتخاب تلسکوپ کودکان گاهی به ‌اندازه خود رصدکردن آسمان اهمیت دارد. خیره‌شدن به ستاره‌ها عشق به نجوم را در کودک ایجاد می‌کند که تا آخر عمرش ادامه خواهد داشت. اما این ماجراجویی با قدمی بسیار ساده شروع می‌شود که همان انتخاب تلسکوپ دانش آموزی ‏مناسب است. در دنیای نجوم، تلسکوپ‌ها دروازه‌هایی جادویی هستند که شگفتی‌های آسمان را آشکار می‌کنند.

هنگام خرید تلسکوپ برای اخترشناس کوچکتان، در نظر گرفتن سن کودک، میزان نظارت بزرگسالان، محل استفاده از تلسکوپ و اینکه کدام اجرام آسمانی را می‌خواهید ببینید، بسیار مهم هستند. تلسکوپی که خیلی پیچیده باشد، برای کودک دلهره‌آور خواهد بود. در حالیکه تلسکوپی که خیلی ابتدایی باشد، شاید جرقه کنجکاوی کودک را روشن نکند.

ما با دهه‌ها تجربه، انواع تلسکوپ کودکان و ویژگی‌های آن‌ها را در این مقاله معرفی کرده‌ایم. این محصولات به‌ راحتی قابل استفاده هستند و توانایی‌هایشان، کودکتان را شگفت‌زده می‌کند. ما روی ویژگی‌هایی تمرکز کرده‌ایم که اخترشناسان کم‌ سن‌ و سال بیشتر به آن‌ها اهمیت می‌دهند، یعنی سادگی، دوام و کیفیت لنز. پس همراهمان بمانید.

 

زمان خرید تلسکوپ کودکان به چه چیزهایی باید دقت کنید؟

هنگام انتخاب بهترین تلسکوپ دانش آموزی، به‌ طور کلی باید مدلی را در نظر بگیرید که بین سادگی، دوام و توانایی دید واضح و آسان اجرام آسمانی تعادل ایجاد کرده باشد. در زیر به بعضی از مهم‌ترین نکات برای خرید تلسکوپ کودکان می‌پردازیم:

  • سهولت استفاده: کودکان دوست دارند تلسکوپی داشته باشند که راه‌اندازی آن آسان باشد و پایه‌اش محکم و استوار بماند.
  • دوام: والدین می‌دانند که کودکان ممکن است با وسایلشان کمی خشن رفتار کنند، بنابراین خرید تلسکوپی که در برابر کمی ضربه و جابه‌جایی‌های نه چندان ملایم مقاومت کند، ایده‌آل خواهد بود.
  • بزرگنمایی: درست است که بزرگنمایی بالا جذاب به نظر می‌رسد، اما همیشه هم بهتر نیست. زیرا این ویژگی استفاده از تلسکوپ را دشوارتر می‌کند. همچنین اگر با لنز با کیفیت بالایش همسو نباشد، کیفیت تصویر کم خواهد شد.
  • دیافراگم: دیافراگم همان قطر عدسی یا آینه اصلی تلسکوپ است که تعیین می‌کند این وسیله چه مقدار نور را می‌تواند جمع کند و در نتیجه تصاویر چقدر واضح و روشن به نظر می‌رسند.
  • تعمیر و نگهداری: تلسکوپ‌های شکستی به این دلیل که از عوامل محیطی محافظت می‌شوند، نسبت به تلسکوپ‌های بازتابی به نگهداری کمتری نیاز دارند.
  • هزینه: تلسکوپ‌ها محدوده قیمتی گسترده‌ای دارند. در بازار انواع تلسکوپ کودکان در طرح‌ها و مدل‌های مختلف از اقتصادی تا گران‌قیمت موجود است.
  • لوازم جانبی: تلسکوپ کودکان یا دانش آموزی خوب ممکن است با چند چشمی مختلف، یک محدوده‌یاب و کتاب یا نرم‌افزار نجومی عرضه شده باشد.
  • کتاب‌ها و اپلیکیشن‌ها: برای کمک به یافتن و شناسایی اجرام آسمانی، تهیه یک راهنمای ستاره‌شناسی برای مبتدیان را توصیه می‌کنیم. همچنین می‌توانید اپلیکیشنی برای کودکتان نصب کنید که به مکان‌یابی اجرام آسمانی کمک کند.

  

انواع تلسکوپ کودکان

انتخاب تلسکوپ مناسب برای افزایش علاقه کودک شما به ستاره‌شناسی مهم است. هر مدل مزایای بی‌همتایی دارد از تلسکوپ‌های شکستی که استفاده از آن‌ها ساده است تا مدل‌های کامپیوتری پیشرفته‌تر. در فهرست زیر بعضی از رایج‌ترین انواع تلسکوپ دانش آموزی را معرفی می‌کنیم.

  • تلسکوپ‌های شکستی: این مدل‌ها از لنزها برای فوکوس نور استفاده می‌کنند و اغلب برای کودکان پیشنهاد می‌شوند، چون استفاده و نگهداری از آن‌ها ساده است.
  • تلسکوپ‌های بازتابی: این مدل‌ها از آینه برای هدایت نور داخل تلسکوپ استفاده می‌کنند و معمولا دیافراگم بزرگ‌تر و قیمت کمتر دارند. اما از طرفی استفاده از آن‌ها برای کودک جوان شما ممکن است سخت‌تر باشد.
  • تلسکوپ‌های دابسونی: این تلسکوپ‌های بازتابی به خاطر سادگی و راحتی استفاده از آن‌ها شهرت دارند، گرچه در مقایسه با سایر نمونه‌ها ممکن است جاگیرتر و بزرگ‌تر باشند.
  • تلسکوپ‌های رومیزی: این مدل‌ها می‌توانند به‌ صورت خودکار اجرام آسمانی را دنبال کنند و برای کودکانی که به این فناوری علاقه دارند، گزینه‌ای عالی هستند.

 

معرفی بهترین تلسکوپ کودکان

اگر به ‌دنبال یافتن تلسکوپی مناسب برای کودکتان هستید، مطالعه و بررسی دقیق مشخصات فنی و قابلیت‌های تلسکوپ‌ها را در اولویت قرار دهید. بهتر است در این زمینه، علاقه کودکتان را در اولویت دوم بگذارید و ابتدا به قابلیت‌های تلسکوپ کودکان یا دانش آموزی توجه کنید. همچنین مشورت با کارشناسان فروش به شما کمک می‌کند تا بهترین تصمیم را در انتخاب تلسکوپ کودکان بگیرید. محصولات زیر از بهترین تلسکوپ‌ها برای استفاده خردسالان هستند.

 

تلسکوپ دابسونی 82 میلیمتر رومیزی مید مدل Eclipseview

این محصول، تلسکوپی کاملا از پیش تنظیم شده است که برای مشاهده خورشید و رخدادهای فلکی دیگر مناسب است. این مدل ویژگی‌های زیر را دارد:

  • قطر لنز 82 میلی‌متر؛
  • فاصله کانونی 300 میلی‌متر؛
  • بزرگنمایی 11.5 برابر تا 66 برابر؛
  • طراحی کاربرپسند و ساده دابسونی؛
  • قابلیت مشاهده خورشید با فیلترهای اختصاصی؛
  • قابلیت مشاهده دیگر اجرام از جمله ماه، ستارگان و سیاره‌ها؛
  • ساختار سبک و قابل حمل؛
  • قابلیت نصب و استفاده آسان برای افراد مبتدی و حرفه‌ای.

 

تلسکوپ بازتابی ۵۰ میلی‌متری اکیوتر مدل Newtony 50

این تلسکوپ ابزاری مناسب برای مشاهده و رصد اجرام درخشان در آسمان شب است. همچنین با کمک آن می‌توانید به کودک خود عملکرد تلسکوپ‌های بازتابی را بیاموزید. این تلسکوپ ویژگی‌های زیر را دارد:‏

  • دارای طراحی نیوتنی که برای مشاهده آسمان شب و تجربه‌های آموزشی بسیار مناسب است.
  • قطر لنز 50 میلی‌متر برای جمع‌آوری نور بیشتر و تصاویر واضح‌تر؛
  • بزرگنمایی 50 برابری که امکان مشاهده جزئیات بیشتر را فراهم می‌کند.
  • قابل استفاده برای مشاهده اجسام آسمانی، مناظر زمینی و حتی حیوانات و پرندگان در فواصل دور؛
  • مناسب برای استفاده آموزشی در مدارس و آموزشگاه‌ها.

 

تلسکوپ دابسونی ۶ اینچ اسکای واچر مدل Skyliner 150P Classic

این محصول، تلسکوپی با کیفیت بسیار بالا است که برای علاقه‌مندان به مشاهده آسمان شب و کاوش در فضا مناسب خواهد بود.‏ این تلسکوپ دانش آموزی ویژگی‌های زیر را دارد:‏

  • دارای لنز 150 میلی‌متری و فاصله کانونی 1200 میلی‌متری؛
  • طراحی دابسونی کلاسیک که به کاربر امکان مشاهده راحت و دقیق آسمان شب را می‌دهد.
  • قابلیت حمل‌ونقل آسان با وزنی کم برای استفاده در مکان‌های مختلف؛
  • قابلیت چرخش 360 درجه و حرکت آسان در آسمان برای دیدن اجرام آسمانی مختلف؛
  • قابلیت استفاده آسان و نصب سریع بدون نیاز به ابزار اضافی.

 

 

تلسکوپ بازتابی ۱۳۰ میلی‌متری سلسترون مدل STARSENSE EXPLORER DX 130AZ

تلسکوپ بازتابی CELESTRON STARSENSE EXPLORER DX 130 AZ محصولی عالی برای علاقه‌مندان به ستاره‌شناسی و مشاهده آسمان شب است. این تلسکوپ ویژگی‌های منحصر به‌ فردی دارد که تجربه مشاهده آسمان شب را برای کودکتان به سطحی جدید می‌رساند. ویژگی‌های این تلسکوپ کودکان عبارتند از:

  • دارای سیستم StarSense Explorer که به شما کمک می‌کند تا آسان‌تر و سریع‌تر ستاره‌شناسی کنید.
  • طراحی زیبا و کاربرپسند؛
  • حمل و نقل آسان؛
  • دارای لنزهای باکیفیت که به شما امکان مشاهده و دیدن جزئیات دقیق‌تر از ستارگان و اجرام آسمانی را می‌دهد.
  • قابلیت نصب و تنظیم آسان.

 

تلسکوپ شکستی 90 میلیمتری اسکای واچر با مقر EQ2 مدل Evostar

این محصول، تلسکوپی کلاسیک محسوب می‌شود و برای کسانی مناسب خواهد بود که دوست دارند رصد در آسمان شب را شروع کنند. البته افرادی که آشنایی مختصری با نجوم دارند نیز می‌توانند از آن بهره ببرند. ویژگی‌های این تلسکوپ شامل موارد زیر می‌شوند:

  • دهانه 90 میلی‌متری و فاصله کانونی 900 میلی‌متر؛
  • دارای لنزهای آکروماتیک اسکای واچر با پوشش چند لایه ضد انعکاس نور؛
  • بزرگ‌نمایی 36، 90، 72 و 180 برابر و نسبت کانونی f/10؛
  • همراه با دو عدد چشمی 10 و 25 میلی‌متری؛
  • مناسب رصد ماه، سیاره‌ها، سحابی‌ها، خوشه‌های ستاره‌ای و کهکشان‌ها؛
  • دارای مقر EQ2 که به کاربر امکان حرکت دقیق‌تر و پیگیری ستارگان را می‌دهد.
  • طراحی شکستی که این تلسکوپ را قابل‌حمل و مناسب برای سفرهای نجومی می‌کند.
  • قابلیت نصب دوربین و اتصال به کامپیوتر برای ضبط و ذخیره تصاویر نجومی.

  

تلسکوپ شکستی 80 میلی‌متر سلسترون مدل StarSense Explorer LT 80AZ

این تلسکوپ ابزاری عالی برای علاقه‌مندان جوان به نجوم و اخترشناسی است. این تلسکوپ کودکان با ویژگی‌های منحصربه‌فردش، مشاهده ستارگان و اجرام آسمانی را برای فرزند شما به تجربه‌ای فوق العاده تبدیل کند. ویژگی‌های این تلسکوپ دانش آموزی عبارتند از:

  • دارای سیستم StarSense Explorer که به شما کمک می‌کند تا به‌راحتی و سریع‌تر اجرام آسمانی را پیدا کنید.
  • دارای لنز Refractor با قطر 80 میلی‌متر که تصاویر واضح و با کیفیتی از اجرام آسمانی را فراهم می کند.
  • قابلیت نصب و استفاده آسان، به‌ خصوص برای مبتدیان.
  • طراحی ساده و کاربردی که اجازه مشاهده آسان و راحت اجرام آسمانی را فراهم می‌کند.
  • قابل استفاده به‌صورت دستی و یا با استفاده از نرم افزار مخصوص.

 

تلسکوپ بازتابی ۱۳۰ میلی‌متری سلسترون مدل ASTROMASTER 130EQ

این تلسکوپ کودکان، محصولی باکیفیت برای علاقه‌مندان به رصد آسمان است که قابلیت‌های خاصی دارد. با خرید این مدل، کودکانتان می‌توانند تجربه‌ای منحصربه‌فرد از مشاهده ستاره‌ها، سیاره‌ه و اجرام آسمانی کسب کنند. ویژگی‌های این محصول شامل موارد زیر می‌شوند:

  • دارای لنز ۱۳۰ میلی‌متری با کیفیت بالا که امکان دیدن جزئیات دقیق‌تر را فراهم می‌کند.
  • دارای سیستم تعادل EQ که به کاربر امکان مشاهده آسان و راحت اجرام آسمانی را می‌دهد.
  • سبک و قابل‌حمل؛
  • دارای لنزهای تلسکوپی با پوشش چند لایه که باعث کاهش انعکاس نور و افزایش کیفیت تصویر می‌شود.
  • قابل استفاده برای مشاهده‌ ستارگان، ماه، سیار‌ه‌ها و سایر اجرام آسمانی.

  

آیا باید تلسکوپ‌های فوق‌العاده ارزان را برای کودک خود بخرم؟

جواب بدون تردید نه است. زمان خرید تلسکوپ کودکان مهم است مدلی را انتخاب کنید که بین قیمت و کیفیت آن تعادل برقرار شده باشد. تلسکوپ‌های ارزان نقطه شروع خوبی برای افراد مبتدی هستند و بدون نیاز به هزینه زیاد می‌توانید اصول ابتدایی درباره ستاره‌شناسی را یاد بگیرید. اما مدل‌های خیلی ارزان اغلب محدودیت‌هایی دارند مانند اپتیک‌های با کیفیت کمتر، کیفیت ساخت و دوام کمتر و شفافیت و وضوح کمتر زمان مشاهده اجرام آسمانی.

 

چه چیزی باعث می‌شود یک تلسکوپ کودکان خوب و مناسب باشد؟

یک تلسکوپ دانش آموزی خوب مدلی است که بین ارزش آن در درازمدت، دوام و کاربرپسند بودنش تعادل ایجاد شده باشد. همچنین نصب و استفاده از آن باید ساده باشد. مکانیسم‌های بیش‌ازحد پیچیده فقط کودک شما را از ستاره‌شناسی دلسرد خواهند کرد. تلسکوپ موردنظر همچنین باید محکم باشد و در مقابل افتادن‌های اتفاقی و ضربه‌های نه چندان محکم، آسیب نبیند. در نهایت یک تلسکوپ خوب برای کودکان مدلی است که علاقه آن‌ها را افزایش دهد و بتوانید لوازم جانبی به آن اضافه کنید تا تجربه مشاهده آسمان شب لذت‌بخش‌تر شود.

  

سخن نهایی

تلسکوپ‌ها، دری به‌ روی دنیایی جدید هستند. این محصولات به مراقبت زیادی نیاز دارند. به‌ همین دلیل حتما پس از خرید تلسکوپ کودکان، مراقبت از این محصول را نیز به آن‌ها بیاموزید. لنزها را با پارچه مخصوص و مناسب پاک کنید و بدنه آن‌ها را تمیز نگه دارید. تنها در این صورت است که تلسکوپ شما، سال‌ها برایتان کار خواهد کرد و دوست شب‌های تاریکتان خواهد شد. تعمیر و نگهداری بخشی از ماجراجویی در دنیای ستارگان است و به کودک شما مسئولیت‌پذیری را نیز می‌آموزد. برای خرید تلسکوپ می توانید به سایت موسسه طبیعت اسمان شب مراجعه فرمائید تا خرید خود را با بهترین قیمت و کیفیت تجربه کنید.

 

برای دانلود مقاله راهنمای انتخاب بهترین تلسکوپ کودکان روی لینک کلیک کنید.

 

منبع: سایت موسسه طبیعت آسمان شب و راهنمای انتخاب بهترین تلسکوپ کودکان

 

 

 

 

برچسب‌ها: تلسکوپ. خرید تلسکوپ. قیمت تلسکوپ. آسمان شب. ستاره ها. اخترشناسی,

 تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) دومین و چهارمین کهکشان دور را از نظر فاصله زیاد نسبت به زمین کشف کرد. این کشف از مدل شکل‌گیری کهکشان ها که توسط نظریه انفجار بزرگ توصیف شده است، پشتیبانی می‌کند. این کشف به‌ لطف یک عدسی گرانشی عظیم به‌ شکل خوشه کهکشانی معروف به آبل ۲۷۴۴، با نام مستعار خوشه پاندورا که در فاصله ۳.۵ میلیارد سال نوری از ما قرار دارد، امکان‌پذیر شد. گرانش قدرتمند این خوشه به‌ اندازه کافی بافت فضا زمان را منحرف می‌کند تا نور کهکشان های دورتر را بزرگنمایی کند. با ما همراه باشید تا با این دو کهکشان دوردست بیشتر آشنا شوید.

 

کهکشان UNCOVER-z13

«بینجی وانگ» از دانشکده علوم دانشگاه ابرلی پنسیلوانیا و عضو تیم JWST UNCOVER، با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب برای جستجوی کهکشان های اولیه بزرگنمایی شده توسط عدسی خوشه پاندورا، دو کهکشان با بالاترین اثر انتقال به سرخ را کشف کرد.

انتقال به سرخ کیهانی، کشش طول موج‌های نور است که توسط انبساط پیوسته جهان ایجاد می‌شود. هر چه یک کهکشان دورتر باشد، هنگام حرکت نور آن در فضا برای رسیدن به ما، جهان بیشتر منبسط شده و بنابراین طول موج آن نور بیشتر کشیده شده است. همان‌طور که طول موج‌ها به این شکل کشیده می‌شوند، از طول موج‌های باریک‌تر و آبی به قرمز تبدیل شده و در نهایت در محدوده نامرئی و مادون قرمز طیف الکترومغناطیسی قرار می‌گیرند.

کهکشان هایی که بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون سال بعد از بیگ‌بنگ وجود داشته‌اند، نورشان به طول موج‌های فروسرخ کشیده شده است که توسط انسان قابل‌مشاهده نیست. این موج‌ها توسط دوربین مادون قرمز نزدیک JWST (NIRCam) و طیف سنج فروسرخ نزدیک (NIRSPec) قابل‌شناسایی است.

وانگ و تیمش توانستند تصاویر دو کهکشان با انتقال به سرخ بالا را شناسایی کنند. یکی از آن‌ها که UNCOVER-z13 نامگذاری شده است (z مخفف انتقال به سرخ است) انتقال به سرخ ۱۳.۰۷۹ دارد که تایید می‌کند دومین کهکشان دور شناخته‌شده است.

دورترین کهکشان تایید‌شده JADES-GS-z13-0 است که در سال ۲۰۲۲ توسط JWST کشف شد و انتقال به سرخ ۱۳.۲ دارد. ما UNCOVER-z13 را طوری می‌بینیم که ۳۳۰ میلیون سال پس از انفجار بزرگ بوده است.

  

کهکشان UNCOVER-z12

کهکشان دیگری که اخیرا کشف شده است به اسم UNCOVER-z12، انتقال به سرخ ۱۲.۳۹۳ دارد که آن را در رتبه چهارم فهرست دورترین کهکشان ها قرار می‌دهد. ما این کهکشان را به‌ شکلی که ۳۵۰ میلیون سال پس از انفجار بزرگ بوده است، می‌بینیم.

چیزی که دو کهکشان UNCOVER را متفاوت نشان می‌دهد، ظاهر آن‌ها است. سایر کهکشان‌هایی که با انتقال به سرخ مشابه دیده می‌شوند، مثل نقطه به ‌نظر می‌رسند، یعنی بسیار کوچک هستند و فقط چند صد سال نوری وسعت دارند. از طرف دیگر، کهکشان‌های UNCOVER ساختار دارند.

وانگ در بیانیه‌ای گفت: «کهکشان هایی که قبلا در این فاصله کشف شده‌اند مثل یک نقطه در عکس‌ها ظاهر می‌شوند. یکی از کهکشان هایی که ما کشف کرده‌ایم دراز به‌ نظر می‌رسد و تقریبا مانند بادام زمینی است و دیگری شبیه یک توپ کرکی است.»

این کهکشان ها همچنین بزرگ‌تر هستند. کهکشان UNCOVER-z12 یک دیسک لبه‌ای به وسعت حدود دو هزار سال نوری دارد که شش برابر بزرگ‌تر از کهکشان های دیگر دیده ‌شده است.

وانگ می‌گوید: «معلوم نیست که آیا این تفاوت در اندازه به‌ دلیل نحوه شکل‌گیری ستاره‌ها است یا اتفاق‌هایی که پس از شکل‌گیری برای آن‌ها رخ داده است. با این‌ حال، تنوع در ویژگی‌های کهکشان ها واقعا جالب است. انتظار می‌رود که این کهکشان های اولیه از مواد مشابه تشکیل شده باشند، ولی در حال حاضر نشانه‌هایی از تفاوت زیاد با یکدیگر را نشان می‌دهند.»

اگرچه دوگانگی در ویژگی‌های کهکشان ها حتی در این مرحله اولیه در جهان حرفی برای گفتن دارد، هر دو کهکشان جدید ویژگی‌های کلی دارند که به‌ شدت از مدل بیگ‌بنگ حمایت می‌کنند. این مدل توضیح می‌دهد که کهکشان ها چگونه بعد از ایجاد شدن جهان پدیدار شدند و سپس از طریق ادغام با کهکشان های دیگر و ابرهای گازی به‌سرعت رشد کردند.

این رشد به‌ نوبه خود، باعث تشکیل ستاره‌های بیشتر شد که در نهایت فراوانی و تنوع عناصر موجود در کهکشان‌های جوان را افزایش داد و موادی را وارد آن‌ها کرد که سنگین‌تر از هیدروژن و هلیوم هستند.

 

تلسکوپ های ترکیبی

 

تلسکوپ 127 میلی‌متری ماکستوف-کاسگرین مدل Meade ETX125 AT:

این تلسکوپ دارای دهانه 127 میلی‌متری (5 اینچ) و فاصله کانونی 1900 میلی‌متری و نسبت کانونی f/15 است. این تلسکوپ از طراحی ماکسوتوف-کاسگرین Maksutov-Cassegrain استفاده می‌کند که تصاویر ستاره‌ای دقیق و کنتراست فوق‌العاده ارائه می‌کند. همچنین دارای بهترین پوشش‌ (کوتینگ) انحصاری شرکت مید با نام(UHTC) Ultra-High Transmission Coatings  به معنی «پوشش انتقال دهنده بسیار بهینه نور» است، که باعث کمترین پراکندگی نوری و رسیدن به بهترین تصویر ممکن می‌شود.

این تلسکوپ دارای کنترلر دستی کامپیوتری پیشرفته Meade AudioStar GOTO است که دارای پایگاه داده‌‌ها با مشخصات و نقشه بیش از 30000 جرم آسمانی و یک بلندگوی داخلی است که محتوای آموزشی را در مورد اجرام آسمانی که مشاهده می کنید پخش می کند. با فشردن یک دکمه به راحتی می توانید هر شی را در آسمان پیدا کرده و ردیابی کنید. 

این تلسکوپ دارای ویژگی های زیر است:

  • با فاصله کانونی ۱۹۰۰ میلی‌متر و نسبت کانونی f15 و مقر سمتی-ارتفاعی
  • سری کامپیوتری ETX ( کوچک، سبک با کنترل کامپیوتری) با بیش از ۲۰ سال تولید
  • سطوح لنزها دارای پوشش کامل و چند لایه (UHTC) برای رسیدن به بهترین و شفاف‌ترین تصویر ممکن
  • مجهز به چشمی ۲۶ میلی‌متر سوپر پلوسل با بزرگ‌نمایی ۷۳ برابر
  • حداکثر بزرگ‌نمایی ۲۵۰ برابر با توانایی گردآوری نور ۳۳۰ برابر بیشتر از چشم انسان
  • کیفیت تصویر عالی با کنتراست و شفافیت بالا و بدون خطای رنگی
  • مجهز به کنترلر دستی با بیش از ۳۰ هزار جرم آسمان آماده برای رصد
  • کنترلر دستی دارای بلندگو (اسپیکر) برای توضیحات و مقاصد آموزشی
  • مقر کامپیوتری گو-تو GoTo سمتی –ارتفاعی با توانایی رصد و ردیابی خودکار اجرام آسمانی
  • دارای سرور موتور با انکودر و با قابلیت تصحیح خطای لقی چرخدنده‌ها 
  • قابلیت جدا کردن لوله تلسکوپ برای حمل و جابجایی آسان
  • داری سه پایه استیل با قابلیت تنظیم ارتفاع و سینی تجهیزات
  • دارای جوینده نقطه قرمز، رابط عکاسی با موبایل، ‌فیلتر ۱.۲۵ اینچی رصد ماه و نقشه رصد ماه
  • دارای کیف حمل تلسکوپ و کیف حمل( کوله پشتی) برای سه پایه
  • وزن کل کمتر ۱۱ کیلوگرم – مناسب تورهای رصدی
  • دارای آداپتور برق ۱۲ ولت – با قابلیت اتصال ۸ باطری قلمی
  • قابلیت اتصال چپقی ۴۵ درجه تصحیح کننده جهت تصویر و تبدیل تلسکوپ به دوربین تک‌چشمی

 

دوربین تک‌چشمی و تلسکوپ سلسترون مدل C90 MAK

تلسکوپ و یا دوربین تک‌چشمی جمع و جور و قابل حمل C90 Mak محصول سلسترون، ابزاری قدرتمند با ساختار ماکستوف-کاسگرین است که علاوه بر رصد آسمان و کاربری نجومی، برای مشاهده مناظر زمینی نیز بسیار مناسب است.

همراه این ابزار اپتیکی یک چشمی ۳۲ میلی‌متری با کیفیت و همین‌ طور یک چپقی ۴۵ وجود دارد، که به شما تصویری مستقیم و شفاف ارائه می‌کند، به همین دلیل این ابزار می‌تواند یک انتخاب عالی به عنوان یک دوربین تک‌چشمی باشد.

قطعات اپتیکی Celestron C90 Mak بسیار با کیفیت هستند و همگی با پوشش چند لایه اندود شده‌اند. با توجه به قطر دهانه ۹۰ میلی‌متری (۳.۵ اینچ) این ابزار در حدود ۱۷۰ برابر چشم انسان گردآوری نور دارد که برای دیدن اجرام کم‌نور تر آسمان بسیار کارآمد است. همچنین فاصله کانونی این محصول ۱۲۵۰ میلی‌متر است و با چشمی ۳۲ میلی‌متر همراه تلسکوپ، بزرگنمایی ۳۹ برابر خواهد بود. البته شما می‌توانید از چشمی‌های مختلف استاندارد ۱.۲۵ اینچ برای بدست آوردن بزرگنمایی‌های متفاوت استفاده کنید. به طور مثال با تهیه و استفاده از یک چشمی ۱۰ میلی‌متر شما به میزان ۱۲۵ برابر بزرگنمایی خواهید داشت که برای رصد سیارات بسیار کاربردی خواهد بود. 

این تلسکوپ دارای ویژگی های زید نیز است:

  • ابزاری دوکاره، ایده‌آل برای تماشای طبیعت، مناسب رصد آسمان شب 
  • تک‌چشمی با ساختار اُپتیکی ماکستوف با دهانه 90 میلی‌متری و فاصله کانونی 1250 میلی‌متر
  • طراحی منحربفرد با تمرکز برکیفیت تصویر، توانایی بزرگنمایی و راحتی حمل و نقل 
  • قابلیت فوکوس نزدیک در فاصله 4.5 متری و با آسودگی چشمی فوق‌العاده 20 میلی‌متر
  • پوشش چند لایه ضد انعکاس نور سطح لنزها برای رسیدن به شفاف‌ترین تصویر ممکن
  • منشور از جنس شیشه «باریوم-کراون» Bak-4 با ضریب شکست بالا
  • همراه با چشمی پلوسل 32 میلی‌متری(بزرگنمایی 38 برابر)، جوینده، چپقی 90 درجه و کیف حمل
  • قابلیت نصب لنز بارلو و تعویض چشمی برای رسیدن به بزرگنمایی بالاتر تا 180 برابر
  • قابلیت اتصال مستقیم آداپتور T و دوربین عکاسی و قابل نصب روی سه‌پایه عکاسی
  • به طول 41 سانتیمتر و وزن 2 کیلوگرم – مقاوم در برابر آب و رطوبت
  • دوربین تک‌چشمی و تلسکوپ سلسترون مدل C90 MAK  کوچک، سبک و قابل حمل 
  •  دارای بالاترین امتیاز رضایت مشتری در سایت‌های جهانی فروش مانند آمازون

 

ویژگی‌های کهکشان های جدید

کهکشان‌های کشف‌شده توسط تیم UNCOVER جوان و کوچک هستند، فراوانی عناصر سنگین در آن‌ها کم است و به‌ طور فعال ستاره‌ تشکیل می‌دهند. «جوئل لجا»، استادیار نجوم و اخترفیزیک در دانشگاه ایالتی پن و یکی از محققان تیم وانگ معتقد است که تمامی این ویژگی‌ها از کل پارادایم نظریه بیگ‌بنگ پشتیبانی می‌کنند.

جالب این است که JWST توانایی دیدن کهکشان‌های انتقال به سرخ حتی بالاتر از UNCOVER-z13 و -z12 را دارد که یعنی آن‌ها جوان‌تر خواهند بود. با این‌ حال، این تلسکوپ نتوانست چیزی را از عدسی خوشه پاندورا شناسایی کند.

لجا می‌گوید: «این می‌تواند به این معنی باشد که کهکشان‌ها قبل از آن زمان شکل نگرفته‌اند و ما چیزی دورتر از آن پیدا نخواهیم کرد. همچنین ممکن است به این معنی باشد که این پنجره کوچک برای دیدن جهان کافی نیست.» ستاره‌شناسان با استفاده از خوشه‌های مختلف به جستجو ادامه خواهند داد تا پنجره‌های جدیدی را به اعماق کیهان باز کرده و اولین کهکشان‌ها را پیدا کنند.

 

نتیجه

تلسکوپ های فضایی که تا به امروز به فضا فرستاده شده اند هر کدام به نحوه خود کشفیاتی را داشته اند و به اخترشناسان کمک شایانی کرده اند. تلسکوپ جیمز وب نیز با فرستادن تصاویر شگفت انگیز از فضا به ما جلوه ای جدید از فضا را نشان داد. شما هم می توانید با خرید تلسکوپ از موسسه طبیعت آسمان شب بسیاری از شگفتی های آسمان را با چشمان خود ببینید. خرید تلسکوپ در سایت ما با قیمت و کیفیت مناسب امکان پذیر است.

 

برای دانلود مقاله تلسکوپ فضایی جیمز وب دو تا از دورترین کهکشان هایی را که تا به حال دیده شده است، پیدا کرد روی لینک کلیک کنید.

 منبع: سایت موسسه طبیعت آسمان شب و تلسکوپ فضایی جیمز وب دو تا از دورترین کهکشان هایی را که تا به حال دیده شده است

 

 

برچسب‌ها: تلسکوپ. خرید تلسکوپ. قیمت تلسکوپ. آسمان شب. ستاره ها. اخترشناسی,

۱۰ حقیقت شگفت‌انگیز که باید در مورد فیزیک کوانتوم بدانید

 از چندجهانی گرفته تا سیاه‌چاله‌ها، در این مقاله به بررسی ۱۰ حقیقت در مورد فیزیک کوانتوم می‌پردازیم که برای هر کسی جالب خواهد بود.

 

1. دنیای کوانتوم توده‌ای است.

دنیای کوانتوم نقاط اشتراک زیادی با کفش دارد. فرض کنید می‌خواهید یک جفت کفش جدید بخرید. قطعا نمی‌توانید کفشی را پیدا کنید که دقیقا اندازه پایتان باشد. در عوض مجبور هستید بین جفت‌هایی که اندازه‌های از پیش ‌تعیین‌شده دارند، یک جفت را انتخاب کنید.

دنیای ذره‌های زیراتمی نیز همین‌طور است. آلبرت انیشتین برای اثبات کوانتیزه شدن انرژی برنده جایزه نوبل شد. همان‌ طور که فقط می‌توانید کفش‌هایی را در مضرب‌های نیم‌اندازه بخرید، انرژی نیز فقط در مضرب‌های «کوانتا» وجود دارد. نام فیزیک کوانتوم از همین‌جا می‌آید.

کوانتا در اینجا ثابت پلانک است که به افتخار «ماکس پلانک»، پدرخوانده فیزیک کوانتومی نامگذاری شده است. او سعی داشت مشکلی را که در درک اجسام داغ مانند خورشید وجود داشت، حل کند. حتی بهترین نظریه‌ها نیز با مشاهده‌های انرژی که از این اجسام منتشر می‌شود، مطابقت ندارند. پلانک با پیشنهاد کوانتیزه بودن انرژی توانست این نظریه را با آزمایش مطابقت دهد. 

2. یک چیز می‌تواند همزمان موج و ذره باشد.

«جوزف جان تامسون» برای کشف ذره بودن الکترون‌ها برنده جایزه نوبل سال ۱۹۰۶ شد. با این‌ حال، پسرش جورج در سال ۱۹۳۷ جایزه نوبل را برای نشان دادن اینکه الکترون‌ها امواج هستند، برد. حق با کدام بود؟ در واقع، هر دو. این به‌ اصطلاح دوگانگی موج-ذره سنگ بنای فیزیک کوانتوم است و برای نور و همچنین الکترون‌ها کاربرد دارد. گاهی بهتر است نور را یک موج الکترومغناطیسی در نظر بگیریم و گاهی باید آن را به‌ عنوان ذره‌هایی به‌ نام فوتون تصویر کنیم.

تلسکوپ می‌تواند امواج نور ستاره‌های دور را متمرکز کرده و همچنین به‌ عنوان یک سطل نوری غول‌پیکر برای جمع‌آوری فوتون‌ها عمل کند. به‌ عبارت دیگر نور قادر است فشار وارد کند، زیرا فوتون‌ها به یک جسم برخورد می‌کنند. این ویژگی مدت‌ها است که برای به حرکت درآوردن فضاپیماها با بادبان‌های خورشیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد و شاید بتوانیم از آن برای حرکت دادن سیارکی که در مسیر برخورد با زمین قرارد دارد، استفاده کنیم.

 

3. اشیا می‌توانند همزمان در دو مکان باشند

دوگانگی موج-ذره نمونه‌ای از اصل برهم‌نهی است. بر اساس این اصل، یک شی کوانتومی در چند حالت به‌ طور همزمان وجود دارد. مثلا یک الکترون همزمان هم «این‌جا» و هم «آن‌جا» است. ما فقط یک بار آزمایش انجام می‌دهیم تا بفهمیم کجا است که فقط یک مورد را پیدا می‌کنیم. بنابراین، فیزیک کوانتوم در مورد احتمال‌ها است.

فقط وقتی نگاه می‌کنیم می‌توانیم بگوییم که یک شی به ‌احتمال زیاد در کدام حالت قرار دارد. این احتمال‌ها در یک نهاد ریاضی به ‌نام تابع موج جمع می‌شوند. انجام یک مشاهده تابع موج را در هم می‌ریزد، برهم‌نهی را از بین می‌برد و جسم را مجبور می‌کند تنها در یکی از بسیاری از حالت‌های ممکن خود قرار بگیرد.

این ایده پشت آزمایش معروف گربه «اروین شرودینگر» است. سرنوشت گربه‌ای که در یک جعبه بسته قرار دارد، به یک دستگاه کوانتومی مرتبط است. از آن‌ جایی که دستگاه در هر دو حالت وجود دارد تا زمانی که اندازه‌گیری انجام شود، گربه تا زمانی که نگاه کنیم به‌ طور همزمان زنده و مرده است. 

4. فیزیک کوانتوم ممکن است ما را به سمت چندجهانی سوق دهد.

این ایده که مشاهده تابع موج را درهم می‌ریزد و یک «انتخاب» کوانتومی ایجاد می‌کند، به‌ عنوان تفسیر کپنهاگ از فیزیک کوانتوم شناخته می‌شود.

با‌ این‌ حال، این تنها گزینه روی میز نیست. طرفداران چندجهانی استدلال می‌کنند که اصلا هیچ انتخابی وجود ندارد. در عوض لحظه‌ای که اندازه‌گیری انجام می‌شود، واقعیت به دو نسخه از خود شکسته می‌شود: یکی که در آن نتیجه A را تجربه می‌کنیم و دیگری که در آن نتیجه B را به‌ دست می‌آوریم. این موضوع یک مشکل ایجاد می‌کند و آن نیاز به ناظر برای رخ دادن این اتفاق‌ها است: آیا یک سگ یا ربات را می‌توانیم ناظر در نظر بگیریم؟

تا جایی‌که به یک ذره کوانتومی مربوط می‌شود، فقط یک واقعیت بسیار عجیب وجود دارد که از لایه‌های درهم پیچیده زیادی تشکیل شده است. همان‌طور که تجربه‌های روزانه را در مقیاس بزرگ‌تر در نظر می‌گیریم، این لایه‌ها به جهان‌های نظریه جهان‌های متعدد تبدیل می‌شوند. فیزیکدانان این فرایند را از دست دادن همدوسی می‌نامند.

 

5. فیزیک کوانتوم به شناخت ستاره‌ها کمک می‌کند.

«نیلز بور»، فیزیکدان دانمارکی، نشان داد که مدارهای الکترون‌های درون اتم‌ها نیز کوانتیزه می‌شوند. آن‌ها در اندازه‌های از پیش تعیین‌شده به نام سطوح انرژی وجود دارند.

وقتی یک الکترون از سطح انرژی بالاتر به سطح انرژی پایین‌تر سقوط می‌کند، فوتونی را به بیرون پرتاب می‌کند که انرژی برابر با اندازه شکاف دارد. به همین شکل، الکترون می‌تواند ذره‌ای از نور را جذب کرده و از انرژی آن برای جهش به سطح انرژی بالاتر استفاده کند.

ستاره‌شناسان همیشه از فیزیک کوانتوم و این پدیده استفاده می‌کنند. ما می‌دانیم که ستاره‌ها از چه ساخته شده‌اند. زیرا وقتی نور آن‌ها را به طیفی شبیه رنگین‌کمان تفکیک می‌کنیم، متوجه می‌شویم که کدام رنگ‌ها وجود ندارند. عناصر شیمیایی مختلف فواصل سطح انرژی متفاوتی دارند. بنابراین می‌توانیم اجزای تشکیل‌دهنده خورشید و سایر ستاره‌ها را از روی رنگ‌هایی که وجود ندارند، تعیین کنیم. 

6. بدون آن خورشید نمی‌تابد.

خورشید انرژی خود را از طریق فرایندی به نام همجوشی هسته‌ای به‌ دست می‌آورد. این فرایند شامل دو پروتون ذره‌های باردار مثبت در یک اتم است که به هم می‌چسبند. با این‌ حال، بارهای یکسان آن‌ها باعث می‌شود درست مانند دو قطب شمال آهنربا یکدیگر را دفع کنند. فیزیکدانان به این ویژگی که مثل دیواری بین دو پروتون است مانع کولن می‌گویند.

اگر پروتون‌ها را به‌ عنوان ذره در نظر بگیرید، فقط با دیوار برخورد می‌کنند و از هم دور می‌شوند. یعنی هیچ همجوشی و نوری وجود ندارد. در مقابل اگر آن‌ها را به‌ عنوان امواج در نظر بگیرید، داستان متفاوت خواهد بود. وقتی تاج موج به دیوار می‌رسد، لبه جلویی آن را قبلا به آن رسیده است. ارتفاع موج نشان‌دهنده جایی است که پروتون به احتمال زیاد در آن قرار دارد. بنابراین اگرچه بعید است در جایی که لبه اصلی است باشد، گاهی این اتفاق رخ می‌دهد. در این شرایط، انگار پروتون از سد نفوذ کرده است و همجوشی رخ می‌دهد. فیزیکدانان این اثر را تونل‌زنی کوانتومی می‌نامند.

 

7. فروپاشی ستاره‌های مرده را متوقف می‌کند

در نهایت همجوشی در خورشید متوقف خواهد شد و این ستاره خواهد مرد. جاذبه پیروز می‌شود و خورشید اما نه به‌ طور نامحدود، فرو می‌ریزد. هرچه خورشید کوچک‌تر شود، مواد بیشتری کنار هم قرار می‌گیرند. در نهایت یک قانون فیزیک کوانتومی به نام اصل طرد پائولی وارد عمل می‌شود.

این اصل می‌گوید که وجود انواع خاصی از ذره‌ها، مانند الکترون‌ها، در یک حالت کوانتومی یکسان ممنوع است. همان‌ طور که گرانش تلاش می‌کند این کار را انجام دهد، با مقاومتی مواجه می‌شود که اخترشناسان آن را فشار تبهگنی می‌نامند. در نتیجه این مقامت فروپاشی متوقف شده و جسم جدیدی به اندازه زمین به نام کوتوله سفید تشکیل می‌شود. با این‌ حال، فشار تبهگنی فقط می‌تواند مقاومت محدودی ایجاد کند.

اگر یک کوتوله سفید رشد کند و به جرمی برابر با ۱.۴ خورشید برسد، موجی از همجوشی را به راه می‌اندازد که آن را تکه‌تکه می‌کند. ستاره‌شناسان این انفجار را ابرنواختر نوع یکم ای می‌نامند که به اندازه‌ای درخشان است که از کل کهکشان پیشی می‌گیرد. 

8. باعث تبخیر سیاهچاله‌ها می‌شود.

یک قانون کوانتومی در فیزیک کوانتوم به نام اصل عدم ‌قطعیت هایزنبرگ می‌گوید که شناخت کامل دو ویژگی یک سیستم به‌ طور همزمان غیرممکن است. هر چه یکی را دقیق‌تر بشناسید، دیگری را با دقت کمتری خواهید شناخت. این در مورد تکانه و موقعیت و همین‌طور در مورد انرژی و زمان صدق می‌کند.

این اصل کمی شبیه گرفتن وام است. می‌توانید پول زیادی را برای مدت کوتاه یا پول کمی را برای مدت طولانی قرض کنید. حالا دنیای ذره‌ها را در نظر بگیرید. اگر انرژی کافی از طبیعت قرض گرفته شود، یک جفت ذره می‌تواند به‌ طور گذرا به وجود بیاید و سپس به‌ سرعت ناپدید شود.

استون هاوکینگ تصور کرد که این فرایند در مرز یک سیاهچاله اتفاق می‌افتد، یعنی جایی که یک ذره خارج شده (تابش هاوکینگ)، ولی ذره دیگر بلعیده می‌شود. با گذشت زمان، سیاهچاله به‌ آرامی تبخیر می‌شود، زیرا تمام انرژی را که قرض گرفته است پس نمی‌دهد.

 

9. فیزیک کوانتوم ساختار بزرگ‌مقیاس جهان را توضیح می‌دهد.

بهترین نظریه‌ای که در مورد منشا جهان وجود دارد، بیگ‌بنگ یا انفجار بزرگ است. این نظریه در دهه ۱۹۸۰ اصلاح شد تا نظریه دیگری به نام تورم را شامل شود. در اولین تریلیونم یک تریلیونم یک تریلیونم ثانیه، کیهان از اندازه یک اتم به یک گریپ‌فروت رسید، یعنی ۱۰ به توان 78 بزرگ‌تر شد. اگر یک گلبول قرمز را به‌ همین اندازه بزرگ کنیم، از کل جهان قابل‌ مشاهده امروزی بزرگ‌تر می‌شود.

از آن‌ جایی که جهان اولیه در ابتدا کوچک‌تر از یک اتم بود، تحت سلطه نوسان‌های کوانتومی مرتبط با اصل عدم‌ قطعیت هایزنبرگ بود. قبل از اینکه این نوسان‌ها فرصتی برای محو شدن پیدا کنند، تورم باعث شد که جهان به‌ سرعت رشد کند. این انرژی در بعضی از مناطق به خاص متمرکز شد و به عقیده اخترشناسان به‌ عنوان دانه‌هایی عمل کرد که مواد در اطراف آن‌ها جمع شدند و خوشه‌های کهکشانی را که امروزه می‌بینیم، تشکیل دادند.

10. تاحدودی ترسناک است.

انیشتین علاوه‌بر کمک به اثبات کوانتومی بودن نور، به نفع اثر دیگری که آن را «کنش ترسناک از راه دور» نامید، استدلال کرد. امروز می‌دانیم که «درهم‌تنیدگی کوانتومی» واقعی است، ولی هنوز به‌ طور کامل نمی‌دانیم چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

در فیزیک کوانتوم فرض کنید دو ذره را به‌ صورتی به هم نزدیک کنیم که حالت‌های کوانتومی آن‌ها به‌ طور اجتناب‌ناپذیر به هم متصل یا در هم تنیده شوند، یعنی یکی در حالت A و دیگری در حالت B باشد.

اصل طرد پائولی در فیزیک کوانتوم می‌گوید که هر دو نمی‌توانند در یک حالت باشند. یعنی اگر یکی را تغییر دهیم، دیگری فورا برای جبران تغییر می‌کند. این اتفاق حتی اگر این دو ذره را در دو طرف مخالف جهان از یکدیگر جدا کنیم، رخ می‌دهد. به‌ عبارت دیگر، انگار اطلاعات مربوط به تغییری که ایجاد کرده‌ایم سریع‌تر از سرعت نور بین آن‌ها حرکت می‌کند و این چیزی است که انیشتین می‌گفت غیرممکن است.

 

نتیجه

فیزیک کوانتوم نظریات مختلفی را دارد که هر کدام به نوبه خود کمکی به علم نجوم و اخترشناسان کرده است. فیزیک کوانتوم به رصد و کشف ستارگان و منظومه های جدید نیز کمک کرده است مانند تلسکوپ. شما هم می توانید با خرید تلسکوپ از رصد شگفتی های آسمان و اکتشافات فضایی لذت ببرید. خرید تلسکوپ در سایت موسسه طبیعت آسمان شب با قیمت و کیفیت مناسب انجام میشود.

 

برای دانلود مقاله ۱۰ حقیقت شگفت‌انگیز که باید در مورد فیزیک کوانتوم بدانید روی لینک کلیک کنید.

 

 

 منبع: سایت موسسه طبیعت آسمان شب و ۱۰ حقیقت شگفت‌انگیز که باید در مورد فیزیک کوانتوم بدانید

 
برچسب‌ها: تلسکوپ. خرید تلسکوپ. قیمت تلسکوپ. آسمان شب. ستاره ها. اخترشناسی,

10 سیاره فراخورشیدی شبیه به زمین

 بر اساس صفحه اکتشاف سیاره‌های فراخورشیدی سایت ناسا، از زمان اولین اکتشاف چنین سیاره‌ای در سال ۱۹۹۵ که به دور یک ستاره شبیه به خورشید می‌چرخید، تا کنون دانشمندان بیش از ۴۰۰۰ سیاره فراخورشیدی پیدا کرده‌اند. بیش از نیمی ‌از‌ این اکتشافات توسط تلسکوپ فضایی کپلر ناسا انجام شد که در سال ۲۰۰۹ برای این به فضا پرتاب شد تا مشخص کند سیاره‌های شبیه به زمین چقدر رایج هستند.

کشف اولین «زمین بیگانه» واقعی، رویای دیرینه ستاره‌شناسان است و اکتشافات اخیر سیاره‌های فراخورشیدی نشان داده‌اند که جهان‌های کوچک و صخره‌ای مانند جهان ما در کهکشان به تعداد زیادی وجود دارند. برای واجد شرایط بودن به‌ عنوان یک مکان بالقوه برای زندگی، یک سیاره باید نسبتا کوچک و صخره‌ای باشد و در منطقه قابل سکونت یا ناحیه گلدیلاکس ستاره خود بچرخد که به‌ عنوان مکانی که آب می‌تواند به شکل مایع در یک جهان وجود داشته باشد، تعریف می‌شود.

هنگامی‌ که فناوری تلسکوپ بهبود یابد، عوامل دیگری نیز در نظر گرفته می‌شوند، مانند ترکیب جوی سیاره و میزان فعال بودن ستاره مادر. در حالیکه زمین دوم هنوز شناخته نشده است، در ادامه شبیه‌ترین سیاره‌های مشابه با زمین را معرفی می‌کنیم.

 

1. گلیز ۶۶۷ سی سی (Gliese 667Cc)

گلیز ۶۶۷ سی سی تنها ۲۲ سال نوری از زمین فاصله دارد و طبق آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا، جرم آن حداقل 4.5 برابر زمین است. گلیز 667 سی سی یک دور خود به دور ستاره میزبانش را تنها در ۲۸ روز کامل می‌کند. اما‌ این ستاره یک کوتوله قرمز است که به‌ طور قابل توجهی سردتر از خورشید است، بنابراین تصور می‌شود که ‌این سیاره فراخورشیدی در منطقه قابل سکونت قرار دارد. با‌ این‌ حال، گلیز ۶۶۷ سی سی که با تلسکوپ 3.6 متری رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی کشف شد، ممکن است به ‌اندازه‌ای به مدار نزدیک شود که توسط شعله‌های کوتوله قرمز پخته شود. 

۲. کپلر ۲۲بی (Kepler-22b)

کپلر ۲۲بی در فاصله ۶۰۰ سال نوری از ما قرار دارد.‌ این اولین سیاره کپلر بود که در منطقه قابل سکونت ستاره مادرش یافت شد، اما به طور قابل توجهی بزرگ‌تر از زمین است، یعنی تقریبا 2.4 برابر ‌اندازه سیاره ما. مشخص نیست که ‌این سیاره «ابر زمین» صخره‌ای، مایع است یا گازی. سایت اسپیس دات کام قبلا گزارش داده بود که مدار ۲۹۰ روزه کپلر ۲۲بی تقریبا شبیه مدار ۳۲۵ روز زمین است. ‌این سیاره فراخورشیدی به دور یک ستاره کلاس جی مانند خورشید ما می‌چرخد، اما ‌این ستاره کوچک‌تر و سردتر از زمین است.

 

۳. کپلر-۶۹ سی (KEPLER-69C)

کپلر-۶۹ سی که حدود ۲۷۰۰ سال نوری از ما فاصله دارد، حدود ۷۰درصد بزرگ‌تر از زمین است. بنابراین بار دیگر، محققان درباره ترکیب آن مطمئن نیستند. این سیاره هر ۲۴۲ روز یک بار به دور خود می‌چرخد و موقعیت آن در منظومه شمسی خودش با موقعیت سیاره ناهید در منظومه شمسی ما قابل مقایسه است. با‌ این‌ حال، ستاره میزبان کپلر-۶۹ سی حدود ۸۰درصد به ‌اندازه خورشید درخشان است، بنابراین به نظر می‌رسد ‌این سیاره در منطقه قابل سکونت قرار دارد. 

۴. کپلر ۶۲ اف (KEPLER-62F)

به گفته ناسا، این سیاره حدود 40درصد بزرگ‌تر از زمین است و به دور ستاره‌ای بسیار سردتر از خورشید ما می‌چرخد. با این‌ حال، مدار ۲۶۷ روزه آن، کپلر ۶۲ اف را کاملا در منطقه قابل سکونت قرار می‌دهد. در حالیکه کپلر ۶۲ به دور ستاره کوتوله قرمزش نزدیک‌تر از زمین به خورشید می‌چرخد، این ستاره نور بسیار کمتری تولید می‌کند. کپلر ۶۲ اف در فاصله ۱۲۰۰ سال نوری از ما قرار دارد و به دلیل ‌اندازه بزرگش، در محدوده سیاره صخره ای بالقوه‌ای قرار دارد که ممکن است اقیانوس‌ها را در خود جای دهند.

 

۵. کپلر ۱۸۶ اف (KEPLER-186F)

سیاره‌ای به ‌اندازه کپلر 186 اف احتمالا صخره‌ای است. این سیاره حداکثر ۱۰درصد بزرگ‌تر از زمین است و همچنین به نظر می‌رسد که در منطقه قابل سکونت ستاره خود زندگی می‌کند، هرچند در لبه بیرونی آن. کپلر ۱۸۶ اف تنها یک سوم انرژی را که زمین از خورشید دریافت می‌کند، از ستاره خود می‌گیرد. ستاره والد کپلر ۱۸۶ اف یک کوتوله قرمز است، بنابراین نمی‌توان آن را یک دوقلوی واقعی زمین فرض کرد.‌ این سیاره حدود ۵۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد. 

۶. کپلر ۴۴۲ بی (KEPLER-442B)

بر اساس بیانیه مطبوعاتی ناسا ، کپلر ۴۴۲ بی، ۳۳درصد بزرگ‌تر از زمین است و هر ۱۱۲ روز یک بار به دور ستاره خود می‌چرخد . کشف کپلر ۴۴۲، در فاصله 1149سال نوری از زمین، در سال ۲۰۱۵ اعلام شد. مطالعه‌ای که در ماهنامه انجمن نجوم سلطنتی در سال ۲۰۲۱ منتشر شد، نشان داد که ‌این سیاره فراخورشیدی ممکن است نور کافی برای حفظ یک بیوسفر بزرگ را دریافت کند. محققان احتمال توانایی سیاره‌های مختلف را برای انجام فتوسنتز تجزیه و تحلیل کردند. آن‌ها دریافتند که کپلر ۴۴۲ بی، تابش کافی از ستاره خود دریافت می‌کند.

 

۷.کپلر ۴۵۲ بی (KEPLER-452B)

به گفته بخش سیاره‌های فراخورشیدی سایت ناسا، ‌این سیاره که کشف آن در سال ۲۰۱۵ اعلام شد، اولین سیاره‌ای به ‌اندازه زمین است که به دور ستاره‌ای به ‌اندازه خورشید می‌چرخد. کپلر ۴۵۲ بی ۶۰درصد بزرگ‌تر از زمین بوده و ستاره مادر آن (کپلر ۴۵۲) 10درصد بزرگ‌تر از خورشید است. کپلر ۴۵۲ بسیار شبیه به خورشید ما است و این سیاره فراخورشیدی در منطقه قابل سکونت می‌چرخد.

کاشفان آن می‌گویند که کپلر 452 بی با وسعت 1.6 برابر زمین حتی شانس بیشتری برای صخره‌ای بودن دارد. .‌این سیاره در فاصله ۱۴۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد. کپلر 452 بی فقط ۲۰ روز بیشتر از زمین طول می‌کشد تا به دور ستاره خود بچرخد.

۸- کپلر ۱۶۴۹سی (KEPLER-1649C)

هنگامی ‌که داده‌های تلسکوپ فضایی کپلر ناسا دوباره تحلیل شد، دانشمندان کپلر1649 سی را کشف کردند. ‌این سیاره فراخورشیدی از نظر ‌اندازه به زمین شباهت دارد و در منطقه قابل سکونت ستاره خود در حال گردش است.

به گفته ناسا، در طول جمع‌آوری داده‌های اولیه از این تلسکوپ، یک الگوریتم کامپیوتری ‌این جسم نجومی ‌را اشتباه شناسایی کرد، اما در سال ۲۰۲۰ کشف شد که این یک سیاره است. کپلر ۱۶۴۹سی در فاصله ۳۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد و تنها 1.06 برابر بزرگ‌تر از آن است. دانشمندان هنگام مقایسه نوری که ‌این دو سیاره از ستاره‌های خود دریافت می‌کنند، دریافتند که ‌این سیاره فراخورشیدی ۷۵درصد نوری را که زمین از خورشید دریافت می‌کند، می‌گیرد.

 

۹.  سیاره فراخورشیدی پروکسیما قنطورس بی

به گفته صفحه کاوش سیاره فراخورشیدی سایت ناسا، پروکسیما قنطورس بی تنها چهار سال نوری از زمین فاصله دارد که آن را به نزدیک‌ترین سیاره فراخورشیدی شناخته‌ شده به زمین تبدیل می‌کند. این سیاره فراخورشیدی که در سال ۲۰۱۶ کشف شد، جرمی‌ 1.27 برابر جرم زمین دارد. اگرچه ‌این سیاره فراخورشیدی را می‌توان در منطقه قابل سکونت ستاره خود یعنی پروکسیما قنطورس، یافت اما در معرض تابش شدید فرابنفش است. به این دلیل که بسیار نزدیک به ستاره مادرش قرار دارد و دوره مداری آن فقط 11.2روز است.

 

۱۰. تراپیست 1 ئی (TRAPPIST-1E)

سیاره‌هایی که دور ستاره TRAPPIST-1 می‌چرخند، بزرگ‌ترین سیاره‌هایی هستند که به اندازه‌ای تقریبا در حد زمین در منطقه قابل سکونت یک ستاره کشف شده‌اند.‌ این منظومه سیاره‌ای از هفت جهان تشکیل شده است. سایت اسپیس دات کام قبلا گزارش داده بود که آب در اکثر ‌این سیاره‌ها احتمالا در اوایل شکل‌گیری این منظومه تبخیر شده است.

با این‌ حال، مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸ نشان داد که بعضی از‌ این سیاره‌ها می‌توانند آب بیشتری نسبت به اقیانوس‌های زمین در خود نگه دارند. تصور می‌شود یکی از دنیاها به نام «تراپیست 1 ئی» بیشترین احتمال را دارد که شرایط زندگی شبیه به سیاره زمین داشته باشد.

 

نتیجه

سیاره فراخورشیدی سیاره هایی هستند که به دور ستاره های به غیر از خورشید می چرخد. تلسکوپ ها در پی کشف سیاره های جدید فراخورشیدی جدید هستند. تلسکوپ بعد از اختراع کمک شایانی به علم نجوم کرده و خواهد کرد چرا که باعث کشف سیاره ها و منظومات جدیدی شده است. شما هم می توانید با خرید تلسکوپ از رصد آسمان لذت ببرید و شاید شما کشف بعدی از رصد شما به دست بیاید. شما می توانید در سایت موسسه طبیعت آسمان شب با اطمینان کامل خرید تلسکوپ را انجام دهید.

 

برای دانلود مقاله 10 سیاره فراخورشیدی شبیه به زمین روی لینک کلیک کنید.

 منبع: سایت موسسه طبیعت آسمان شب و 10 سیاره فراخورشیدی شبیه به زمین

 

 

برچسب‌ها: تلسکوپ. خرید تلسکوپ. قیمت تلسکوپ. آسمان شب. ستاره ها. اخترشناسی,

حقایق جالب در مورد تـلسکوپ

 اولین کسی که تـلسکوپ را ثبت اختراع کرد، هانس لیپرشی، عینک‌ساز هلندی، در سال ۱۶۰۸ بود. لیپرشی اسم اختراع خود را «نگاهگر» گذاشت و توانست با استفاده از آن اشیا را تا سه برابر اندازه معمولی بزرگنمایی کند. «نگاهگر» حاصل اتصال یک تکه شیشه مقعر به یک تکه شیشه محدب بود.

 

گالیله

در سال ۱۶۰۹، گالیله درباره اختراع لیپرشی شنید و شروع به ساخت تـلسکوپ خود کرد. گالیله پیشرفت‌ زیادی در این زمینه داشت و تلسکوپی ساخت که بزرگنمایی آن ۲۰ برابر بود.

گالیله با اختراع خود دهانه‌های ماه را دید، کهکشان راه شیری را توصیف کرد و حلقه‌های زحل و قمرهای مشتری را کشف کرد.

گالیله بر اساس مشاهده‌های خود اعلام کرد که زمین و سیاه‌ها دور خورشید می‌چرخند. او به‌ همین دلیل توسط دادگاه تفتیش عقاید کاتولیک دستگیر شد و تا زمان مرگش در سال ۱۶۴۲ در زندان بود.

 

نیوتن

در سال ۱۶۶۸، اسحاق نیوتن اولین تـلسکوپ بازتابی را ساخت تا نظریه خود را مبنی بر اینکه نور سفید طیف رنگی دارد، اثبات کند.

تا آن زمان، تـلسکوپ ها شکستی بودند و از عدسی استفاده می‌کردند که بسیار شبیه منشورهایی بود که نیوتن استفاده می‌کرد.

ایده نیوتن این بود که از آینه استفاده کند تا ایجاد رنگ توسط عدسی از بین برود. این ایجاد رنگ به‌ عنوان اعوجاج رنگی شناخته می‌شود و باعث رنگ گرفتن حاشیه‌ها می‌شود که تصویر را تار می‌کند.

تـلسکوپ جدید اصلاح‌شده نیوتن اعوجاج رنگی نداشت، ساخت آن ارزان‌تر بود، طراحی ساده‌تر و میدان دید وسیع‌تری داشت و قابل‌حمل بود.

 

هرشل

در سال ۱۷۸۹ در انگلستان، ویلیام هرشل اولین تـلسکوپ بازتابی بزرگ را ساخت که طول آن به ۱۲ متر می‌رسید. در طول چند صد سال بعدی پیشرفت‎های نجومی زیادی اتفاق افتاد ولی همه تـلسکوپ ها دو چیز مشترک دارند: می‌توانند نور محیط را جمع‌آوری کنند و سوژه‌ها را بزرگنمایی کنند.

سر برنارد لاول در طول جنگ جهانی دوم و پس از آن روی رادار کار می‌کرد. او قصد داشت یک تـلسکوپ رادیویی بزرگ بسازد.

این تـلسکوپ که در سال ۱۹۵۷ تکمیل شد، یک بشقاب رادیویی با قطر ۲۵۰ فوت داشت که می‌توانست به سمت آسمان نشانه بگیرد. 

تـلسکوپ هابل

در سال ۱۹۹۰، تلسکوپ فضایی هابل توسط شاتل فضایی به مدار زمین منتقل شد. این دستگاه دور زمین می‌چرخد و فضا را مشاهده می‌کند و تصاویر شگفت‌انگیزی از کهکشان‌ها و ستاره‌ها به زمین می‌فرستد.

تلسکوپ رادیویی لاول نقش اساسی در تحقیق در مورد شهاب‌ها، اختروش‌ها و تپ‌اخترها داشته است. این اختراع در واقع آغاز عصر فضا بود.

این تلسکوپ فضایی برای ردیابی فضاپیماها (کاوشگرهای فضایی) که در فضا سفر می‌کنند و دور سیاره‌ها و قمرها می‌چرخند تا اطلاعات علمی جمع‌آوری کنند، استفاده شده است.

در سال ۱۹۹۱، یک تلسکوپ فضایی جدید و انقلابی برای تشخیص پرتوهای ایکس و گاما به فضا فرستاده شد. این تلسکوپ فضایی رصدخانه پرتو گاما کامپتون (CGRO) است که چهار تلسکوپ دارد. این تلسکوپ‌ها روی یک سکو نصب شده‌اند و در مدار زمین می‌چرخند.

رصدخانه کامپتون توسط شاتل فضایی آتلانتیس در مدار قرار گرفت و از سال ۱۹۹۱ تا زمانی که در سال ۲۰۰۰ از مدار خارج شد، کار کرد. وزن این رصدخانه ۱۷ هزار کیلوگرم و قیمت آن حدود ۶۱۷ میلیون دلار بود.

بزرگ‌ترین تلسکوپ فروسرخ که تاکنون به فضا پرتاب شده است، رصدخانه فضایی هرشل بود که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ فعالیت کرد. این تلسکوپ یک آینه ۳.۵ متری و همچنین ابزارهای تخصصی دیگر داشت و قادر بود امواج فروسرخ را بخواند.

تلسکوپ دابسونی

تلسکوپ دابسونی ۱۱۴ میلی‌متری مید مدل Eclipseview را می‌توان یک شاهکار مدرن دانست. بهترین انتخاب برای کسانی است که مشتاق تماشای آسمان شب و خورشید هستند و در ابتدای راه یادگیری نجوم. تلسکوپ طوری طراحی و مهندس شده است که به راحتی آن را همراه خود به هر کجا که می‌خواهید ببرید و بلافاصله در روز یا شب به مشاهده آسمان مشغول شوید.

فیلتر خورشیدی آن داری گواهینامه ISO و CE است تا با خیال راحت و بدون نگرانی به تماشا و رصد خورشید مشغول شوید. اگر قصد تهیه یک تلسکوپ را دارید که مناسب  همه اعضای خانواده باش،  دابسونی 114 میلیمتری انتخابی عالی است چراکه کارکرد با آن بسیار ساده و حمل و نقل آن بسیار راحت است و مطمئنا نیازهای شما را برآورده خواهد کرد بهترین انتخاب برای هدیه به کسانی که دوستشان دارید تا قدم در مسیر زیبا و شگفت نجوم بگذارند. 

 

این تلسکوپ شامل ویژگی های زیر است:

  • تلسکوپ دابسونی-نیوتونی با دهانه ۱۱۴ میلی‌متری و فاصله کانونی ۴۵۰ میلی‌متر
  • دارای فیلتر خورشید  با تاییدیه‌های معتبر ISO & CE Certified Solar filter
  • سبک، کوچک و با قابلیت جابجایی  و حمل بسیار راحت
  • مناسب رصد اجرام منظومه شمسی، اجرام اعماق آسمان و ایده‌آل برای عکاسی و رصد خورشید
  • دارای مقر و پایه سمتی-ارتفاعی دابسونی با چرخش ۳۶۰ درجه
  • دارای دو چشمی ۹ و ۲۶ میلی‌متری با بزرگ‌نمایی ۱۸ و ۵۰ برابر
  • با قابلیت جمع‌آوری نور معادل ۲۷۰ برابر چشم انسان  و حداکثر بزرگ‌نمایی 228 برابر
  • مجهز به فوکوسر ۱.۲۵ اینچی و جوینده نقطه قرمز

 

تـلسکوپ خورشیدی

این تلسکوپ با فاصله کانونی 400 میلیمتر و قطر عدسی شیئی 40 میلیمتر، قابل‌ حمل‌ترین و شاید بتوان گفت کوچکترین تلسکوپ حرفه‌ای رصد خورشید در بازار است و این امکان را به کاربر می‌دهد تا به راحتی آن را برای مشاهدات خورشیدی در هر مکانی همراه خود داشته باشد. استفاده از فیلتر با پهنای باند عبوری بسیار کوچک برای امواج نور معادل 1 آنگستروم (0.1 نانومتر) این تلسکوپ را برای مشاهده زبانه‌های خورشیدی ، لکه‌های خورشید، گرانول خورشیدی و غیره که در تصویر زیر می‌بیند به ابزاری عالی تبدیل کرده است. 

تلسکوپ خورشیدی دارای ویژگی های :

  • تلسکوپ رصد خورشید، ساخت شرکت معتبر Meade ، سازنده تخصصی تلسکوپ‌های خورشیدی
  • تلسکوپ P.S.T(Personal Solar Telescope) منحصرا برای رصد خورشید  
  • کنتراست تصویر بسیار بالا در زمان رصد زباله های خورشیدی ، لکه های خورشیدی، گرانول خورشیدی
  • ایمنی بسیار خوب در مشاهده‌ و رصد خورشید
  • دارای ساختار مستحکم، مناسب برای استفادهی مکرر و طولانی ‌مدت
  • راه‌اندازی بسیار آسان، بدون نیاز به پیچیدگی‌های تلسکوپ‌های بزرگ
  • با دهانه 40 میلی‌متری دارای فیلتر داخلی خورشیدی ثابت (غیر قابل جداسازی)
  • پهنای باند عبوری بسیار کوچک برای امواج نور، 1 آنگستروم معادل 0.1 نانومتر  
  • اجازه عبور برای باند یا فرکانس مختص نور هیدروژن-آلفا  قرمز رنگ H-Alpha (656.28nm)
  • دارای جوینده(فایندر) خورشیدی، نمایشگر مستقل یافتن سریع خورشید
  • مجهز به چشمی  ۱۸ میلی‌متری با بزرگنمایی ۲۲ برابر Cemax  18.0mm (1.25″)
  • بسیار کوچک و قابل حمل به وزن 1.5 کیلوگرم – قابل نصب روی اغلب سه پایه‌های عکاسی
  • تلسکوپ خورشیدی کورونادو مدل Coronado PST مناسب رصد حرفه‌ای و تخصصی پدیده‌های خورشیدی

 

نتیجه

تلسکوپ ها مدل های مختلفی دارند که هر مدل توسط شرکت های مختلف نیز ساخته شده است. شما می توانید برای دیدن یا خرید تلسکوپ مدل های مختلف به سایت موسسه طبیعت آسمان شب مراجعه کنید. شما می توانید در سایت ما خرید تلسکوپ مد نظر خود را با بهترین قیمت و کیفیت انجام دهید.

 

برای دانلود مقاله حقایق جالب در مورد تـلسکوپ روی لینک کلیک کنید.

 منبع: سایت موسسه طبیعت آسمان شب و حقایق جالب در مورد تـلسکوپ

 

 

برچسب‌ها: تلسکوپ. خرید تلسکوپ. قیمت تلسکوپ. آسمان شب. ستاره ها. اخترشناسی,
بایگانی
پیوندها
پیوندهای روزانه
آمار بازدید
آنلاین : 0
بازدید امروز : 12
بازدید دیروز : 84
بازدید هفته گذشته : 155
بازدید ماه گذشته : 672
بازدید سال گذشته : 1965
کل بازدید : 1965